Czy twoja firma wie, gdzie będzie za 3 lata?
Bardzo wielu właścicieli firm przyjmuje za pewnik, ze ich organizacje wiedzą, dokąd zmierzają. Ale to jest złudna nadzieja. przecież sam właściciel nie potrafi odpowiedzieć, ile chce zarabiać za 3 lata. Nie ma najczęściej pojęcia, kto jest jego najlepszym klientem.
W takich sytuacjach warto zatrzymać się na chwilę i pomyśleć, jak powinna wyglądać nasza firma za 3 lata. Do tego należy dołożyć opis firmy dziś. I opisać działania, jakie trzeba wykonać aby od sytuacji DZIŚ przejść do scenariusza ZA 3 LATA.
Ponieważ jest to aż tak proste, właściwie nikt tego nie robi. Bo przygniata go bieżączka :). Poza tym często właściciel firmy nie wie, jak się do tego zabrać. I tutaj pojawia się kanwa Osterwaldera (business model canvas). Alex Osterwalder powiedział, ze jeśli właściciel nie umie opisać swojego biznesu na kartce A4 położonej w pejzażu, to nie wie, czym jego model się zajmuje.
Przez ostatnie 3 lata wykonałem blisko 300 takich modeli biznesowych z właścicielami firm z sektora MŚP