Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i zapraszam was na 12 odcinek z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj kilka słów na temat komunikacji.
Komunikacja w biurze odbywała się najczęściej z użyciem wszystkich zmysłów. Widzieliśmy, czuliśmy, słyszeliśmy. Mogliśmy zaobserwować emocje, ton głosu, być może całe otoczenie wpływało na to, jak się komunikowaliśmy. Był dotyk, gest.
Natomiast w sytuacji, gdy pracujemy zdalnie, kilka elementów z tego całego zakresu narzędzi komunikacyjnych umyka. Dlatego dzisiaj posłużę się tym, co napisał Jan Zborowski zarządzający firmą Software Mill. Zebrał wszystkie rzeczy dotyczące komunikacji w pięć najważniejszych punktów.
Pierwszym jest to, że komunikacja ma kluczowe znaczenie. Bo bez tego w ogóle praca zdalna nie istnieje. Ludzie pracują – jeżeli nie będą się komunikować – będą pracowali jako freelancerzy, nad odrębnymi rzeczami. Także ta komunikacja jest bardzo ważna. Bo nie ma zarządzania przez osmozę. Nie ma obserwacji uczestniczącej. Komunikacja werbalna musi istnieć przede wszystkim.
Jako drugi element jest to coś, co ja nazywam hasłem >>“Przecież to oczywiste” NIE DZIAŁA<<. Lepiej za bardzo, za dużo, za długo się komunikować, niż czegoś nie dopowiedzieć. Ludzie nie posiedli umiejętności czytania w myślach.
Należy budować również relacje w wersji online, czyli należy z tymi ludźmi rozmawiać nie tylko o pracy, ale o tym co się dzieje wokół nich. To jest numer 3.
Punkt nr 4, wybierz właściwy kanał komunikacji. Czy to będzie Wikipedia firmowa, w której będzie można przeczytać to, co jest ważne w firmie ogólnie dla wszystkich. Czy to będzie czat ustny bądź pisany, pozwalający na wymianę myśli. Czy to będzie w końcu telefon… To te wszystkie elementy muszą być odpowiednio dobrane. Najważniejsza zasada – jeżeli coś zajmuje w mailu więcej niż 5. zdań, zastanów się nad tym, żeby do danej osoby zadzwonić.
I piąty, ostatni element, podtrzymuj rozmowę o banałach. Stwórz na przykład na Slacku kanał z dowcipami. Stwórz dodatkowy kanał, na który ludzie będą chodzili na lunche albo na kawę porozmawiać o wszystkim i o niczym. Stwórz na Slacku (albo w dowolnym innym medium) kanał, na którym będzie można ponarzekać na szefa. Oczywiście wszystko z przymrużeniem oka :). Natomiast jeżeli jesteś szefem takiego zespołu to lepiej nie wchodź na taki kanał.
Także te pięć cech Janek opisał w manualu, który jest dostępny na stronie Software Mill, Link będzie gdzieś tam na dole, w komentarzach Także pobierzcie sobie ten manual
Życzę wam wszystkim Wesołych Świąt i do zobaczenia i usłyszenia we wtorek w przyszłym tygodniu. Na razie!