Dzisiejszy, 58 odcinek Piotrka Dobrej Rady dotyczy tego, w jaki sposób, bardzo proste mechanizmy powodują konflikty w zespołach rozproszonych. Jako ciekawostka – mikroopóźnienia w obrazie i dźwięku w trakcie wideokonferencji działają na nas, jak płachta na byka (są na to nawet badania :D). na sam koniec podaję prosta radę, jak takim konfliktom zapobiegać/
#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna
Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam was w 58 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat tego, w jaki sposób można rozwiązywać konflikty, które pojawiają się właśnie w trakcie pracy zespołu rozproszonego, pracującego najczęściej z domu.
Pojawiły się już badania, że to, co wywołuje w nas nerwowość, to są na przykład mikro opóźnienia w przekazie obrazu czy dźwięku w trakcie wideokonferencji. Co to powoduje? Powoduje to, że jesteśmy bardziej rozdrażnieni. Że bardziej reagujemy, negatywnie bądź pozytywnie (w jedną bądź w drugą stronę) na wszystkie bodźce, które docierają do nas w związku z pracą.
Musimy również pamiętać, że rytm pracy zdalnej, gdy znajdujemy się w domu, a nie siedzimy w biurze, narzuca nam tak naprawdę, rytm całego dnia. Ponieważ to od godzin pracy zależy też to, kiedy będziemy mieli czas dla naszej lepszej połówki czy dla naszych dzieci. I to jak długo pracujemy, ma również wpływ na nasz przebieg czy nasz kalendarz w ciągu dnia.
Pamiętajmy też o tym, że jeżeli mamy zespoły, które są zróżnicowane wiekowo, to napisanie krótkiego maila “Hej, daj mi dane ze sprzedaży za zeszły miesiąc” i to… Albo jeszcze gorzej: ”Witam, podeślij dane ze sprzedaży za zeszły miesiąc. Pozdrawiam. Standardowa stopka”. To takim mail będzie całkowicie inaczej odebrany przez osobę młodszą, a inaczej będzie odebrany przez osobę starszą.
Dodatkowo, taki sam mail wysłany zamiast standardowej w biurze rozmowy – bo, jak siedzimy biurko w biurko i ktoś do nas się uśmiechnie i powie: “Podeślesz mi dane ze sprzedaży za zeszły miesiąc?” – to będzie całkowicie inaczej wyglądało i będzie całkowicie inaczej odebrane, jeżeli tą samą treść, ten sam komunikat, zapakujemy do maila i wyślemy go bez żadnego słowa komentarza. Ponieważ bardzo dużo osób nie odróżnia, nie wyłapuje z jednej strony przekazu, który jest zawarty domyślnie albo między wierszami w takim mailu, z drugiej strony bardzo dużo osób nie zwraca uwagi na formy grzecznościowe, na powitanie, na zakończenie takiego maila.
Jak należy rozwiązywać konflikty z wynikające z takich nieporozumień? Przede wszystkim należy rozmawiać. Bo uważam, że ludzie ze sobą za mało rozmawiają, za mało sobie wyjaśniają i bardzo dużo rzeczy przyjmują, że:
- “Przecież to jest wiadome”
- “Przecież to jest oczywiste”
- “Zawsze tak było”
- “Mogłeś się domyślić, że ja nie miałem / nie miałam takich intencji.”
Tak, że należy ze sobą rozmawiać. To jest coś, co jest dla mnie jedną z najważniejszych rzeczy w ogóle w pracy zdalnej – czyli komunikacja. Bo powinniśmy komunikować się tak prosto, jak to jest możliwe i zbierać informację zwrotną, czy druga osoba zrozumiała to, co chcieliśmy jej przekazać.
Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia już po weekendzie. Udanego weekendu. Na razie
Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/vwZVGQmsVwk
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view
Link do podcastu na podfollow
https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/episode/e72874d4c94892e01640a9895f575cc2ed9806f9
SoundCloud
iTunes
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345