Piotrek Dobra Rada, odc. 62, checklista procesów zdalnych

Dzisiejszy, 62 odcinek Piotrka Dobrej Rady zawiera check listę tych procesów, które warto w pierwszej kolejności opracować od nowa, właśnie dla modelu zdalnego. Mówię między innymi o księgowości, kadrach, sprzedaży czy obiegu dokumentów. Pojawiają się osoby i narzędzia, które te procesy ułatwiają. Pojawiają się Elżbieta Jaszczuk i jej biuro księgowe Gotard, Szymon Senkowski ze swoją firmą Abastra, Maciej Woźniak z Agencją Whites czy też Paweł Wtorek ze swoim systemem EBI24. 

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #checklista #gotard #ebi24 #pipedrive

Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam was w 62. już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj będę chciał przejść przez podstawowe procesy, które działają prawdopodobnie u każdego w firmie, żebyście mieli listę tego, co powinniście sprawdzić, żeby Wasza firma działała sprawnie właśnie w modelu zdalnym.

Zacznijmy od rzeczy podstawowych czyli:

  • przede wszystkim zasoby techniczne. Warto, żeby wszyscy ludzie mieli przenośne komputery, albo żeby na przykład korzystali ze stacjonarnych w domu. Jak to można zrobić? Oczywiście możecie kupić swoim pracownikom laptopy. Możecie im dać stacjonarne komputery do domu. Wiem, że tutaj Maciek Woźniak z Agencji Whites tak postąpił, że dał ludziom do domów komputery ze swojego biura. Ewentualnie możecie z nimi podpisać umowy użyczenia komputerów prywatnych do celów służbowych.
  • Warto zadbać o to, żebyście wy, jako przedsiębiorcy, jako firma, mieli podpis elektroniczny. To oczywiście wam ułatwi podpisywanie dokumentów zdalnie. Natomiast nie ma też problemu z tym, żeby do pracy zdalnej zaangażować podpisy, skany, zdjęcia dokumentów podpisywanych analogowo, długopisem. Ewentualnie, na przykład przy podpisywaniu umów o pracę, nie skorzystać z pomocy notariusza, jeżeli podpis kwalifikowany jest zbyt drogi.
  • Oczywiście komunikacja – to jest też działanie podstawowe. Warto zadbać o to, żeby ludziom się wygodnie korzystało, nieważne czy z Asany, Slacka, Teamsa, Zooma czy z całej masy innych aplikacji, które gdzieś się przewijają. Ale ważne, żeby były te reguły ustawione.

Jeżeli chodzi o proces sprzedaży i zakupów, można się zastanawiać nad tym:

  • czy nie rozszerzyć swojego procesu sprzedażowego, właśnie o sprzedaż przez internet?
  • Można też zastanowić się nad tym, żeby zacząć angażować w dostawę firmy kurierskie. Bo dużo firm czasami żyje w takim przekonaniu, że przez całe życie, przez całe istnienie firmy działało coś w jeden sposób i nawet nie dostrzegają tego, że świat wokół niech się zmienia. Tak, że zastanówcie się nad tym, czy nie można skorzystać z zewnętrznej firmy kurierskiej.
  • Warto oczywiście przejść na elektroniczne gromadzenie informacji i dokumentów handlowych. Tutaj cała masa CRMów i workflowów – co jest komu przydatne, co jest komu potrzebne i co dla kogo jest wygodne. Ja między innymi korzystam z jednej strony z systemu CRM o nazwie Pipedrive, z drugiej strony mam wdrożony system o nazwie EBI24. I generalnie zachęcam do kontaktu z Pawłem Wtorkiem, który zajmuje się dystrybucją tego EBI24. Powiem wam – mistrzostwo świata. Jak się dobrze poukłada role, w ogóle nagle się okazuje, że całą firmę można prowadzić zdalnie.

Jeżeli chodzi o procesy księgowe, warto przede wszystkim wybrać takie biuro księgowe, które będzie umiało was obsłużyć, jeżeli będziecie chcieli pracować zdalnie.

  • Ja ze swojej strony mogę polecić na pewno Elę Jaszczuk i firmę Gotard, z którą pracujemy od długiego czasu i  znamy się tyle lat. Jej biuro umie obsługiwać w całości dokumenty przekazywane zdalnie. Księguje to wszystko na bieżąco i nawet można się umówić z tym biurem tak, że będzie wprowadzało przelewy do banku zaraz po zaksięgowaniu danej faktury. Tak, ze to bardzo ułatwia pracę
  • I między innymi Gotard umie korzystać także z systemu EBI24 i stamtąd odbiera sobie bezpośrednio samodzielnie dokumenty
  • Tak, ze elektroniczny obieg dokumentów jest dosyć istotny
  • akceptacja faktur, które wystawiacie, też będzie zawarta w logice systemu EBI24.
  • No i ewidencja tych informacji, które gdzieś się przewijają – dodatkowych czyli komu tą fakturę wysłać – to też jest ważne i też można zawrzeć w takim workflow.
  • Pamiętajcie o tym, że powinniście ustalić z klientami, że będziecie dostarczać faktury w wersji elektronicznej. I dobrze by było, żeby rejestrować zgodę każdego klienta na taki sposób przesyłania dokumentów. Możecie to zrobić zarówno w zapisach umowy jaki przy nagraniach rozmów telefonicznych (gdzie klienci taką zgodę wyrażają). Tak, że to należy do waszej decyzji, ale warto to rozważyć i warto to mieć, oczywiście później dla celów dowodowych.

Gdy będziecie rozliczać podatki, JPKi, deklaracje, sprawozdania to też warto mieć księgowych, którzy umieją wszystko realizować w procesie zdalnym. Mam informacje od wielu, wielu swoich znajomych, którzy mówią, że niektórzy księgowi kompletnie nie akceptują tego, że świat się zmienił. I nadal żądają od nich papieru, dokumentu, dopiero wtedy zabierają się za proces księgowania. To, według mnie, jest w obecnym świecie kompletnie nieakceptowalne i można się zastanawiać, czy z taką firmą nadal warto współpracować.

Jeżeli chodzi o obsługę HR to:

  • dobrze mieć system, który pozwala Wam na płynne informowanie pracowników o tym, co się dzieje w firmie, jakie Wy potrzebujecie dokumenty.
  • Dobrze żeby pracownicy mieli miejsce, takie skrzynki podawcze, do których będą przekazywali te dokumenty, które od nich wypływają (na przykład wnioski urlopowe).
  • Są systemy, które sa dopasowywane do potrzeb klienta. Jest wiele systemów pudełkowych. Ja przez wiele lat korzystałem z narzędzia, które przygotował dla mnie Szymon Senkowski i jego firma Abastra. Szymon też umie takie rzeczy wam dopasować.
  • Tak, że elektroniczna skrzynka podawcza i elektroniczny obieg dokumentów
  • Zadbajcie też o to, żeby pracownicy byli informowani na bieżąco o tym, co się dzieje w firmie – czyli żeby były wewnętrzne newslettery, żeby było informowanie przez media społecznościowe, być może jakiś kalendarz wydarzeń firmowych i zespołowych.

Jeżeli chodzi o kwestie zatrudniania, to:

  • cały proces rekrutacyjny i cały zatrudnienia, dobierania dokumentów, kompletowania dokumentów w postaci teczki kadrowej, również może być zrealizowany zdalnie.
  • Tutaj jest możliwe zrezygnowanie z obecności osoby przy fizycznym podpisywaniu umowy o pracę, ale do tego należy zaangażować, na przykład, notariusza, żeby był wzór podpisu zachowany w teczce kadrowej
  • Pamiętajcie też o tym, żeby to wszystko miało ręce i nogi. Żeby było zgodne z przepisami. Żeby te wszystkie rzeczy, o których dzisiaj mówię, nie spowodowały że będziecie mieli więcej problemów niż korzyści.

Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie

Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/4qzx6sGt0Pg 

Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view  

Paweł Wtorek LinkedIn https://www.linkedin.com/in/pawe%C5%82wtorek/ 

Elżbieta Jaszczuk LinkedIn https://www.linkedin.com/in/elżbieta-jaszczuk-72309814a 

Maciej Woźniak LinkedIn https://www.linkedin.com/in/wozniakmaciej/ 

Szymon Senkowski LinkedIn https://www.linkedin.com/in/szymon-senkowski-8b036865/ 

EBI24 http://www.ebi24.pl/ 

Gotard http://gotard.pl/ 

Abastra https://abastra.com/ 

Agencja Whites https://agencjawhites.pl/ 

Pipedrive https://www.pipedrive.com/taf/krkds6911091 

Link do podcastu na podfollow 

https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/episode/dc7989e066a602f1744a9199406c07fd5b82aec9

SoundCloud

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Spotifyhttps://open.spotify.com/show/6bu6ZEMBKJAd2LMLr7ABKP