Piotrek Dobra Rada, odc. 97 – 9 reguł pracy zdalnej wg Slacka

Slack, jako jedno z bardziej znanych narzędzi do komunikacji i pracy grupowej, opublikował 9 zasad pracy zdalnej, które są rekomendowane przez ich własne zespoły inżynierskie. Firma, która ma 10 mln użytkowników zdalnych i 85.000 klientów zdalnych chyba nie może się mylić ;). Więcej w 97 odcinku Piotrka Dobrej Rady

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #slack

Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 97 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat 9 zasad, które przyświecają inżynierom Slacka w trakcie zarządzania pracą zdalną.

Slack to jest taka firma, która wyprodukowała platformę do komunikacji grupowej. Z platformy korzysta około 10 milionów użytkowników dziennie, mają 85.000 płatnych klientów na całym świecie – także coś – niecoś na temat pracy zdalnej wiedzą. I ich inżynierowie właśnie opublikowali 9 zasad, którymi należy się kierować przy pracy zdalnej. I tymi zasadami właśnie dzisiaj chciałbym się z wami podzielić.

Przede wszystkim, po pierwsze, jako menedżerowie powinniśmy kontaktować się często z naszymi zespołami. Ponieważ zarówno introwertycy, jak i ekstrawertycy czują się osamotnieni, odizolowani. I ważne jest to, żeby zapewnić pracowników, że zarówno ich zdrowie, jak i zdrowie ich rodzin jest dla nas ważne i nie ma rzeczy ważniejszej, nawet praca może poczekać

Po drugie – wiele usług sieciowych, wiele usług zdalnych doświadcza teraz bardzo wysokiego użycia. Ludzie pracujący na nich, czasami po prostu używają tych usług bardzo długo, bo nie umieją oddzielić po prostu swojego życia zawodowego od życia prywatnego. Zachęcajcie każdego ze swoich pracowników do tego, żeby postawił jasne granicę pomiędzy życiem prywatnym a życiem zawodowym. Z jednej strony zapewni to tym pracownikom zdrowie psychiczne, z drugiej strony zapewni bardziej czy większą stabilność usługom zdalnych

Po trzecie należy przeprowadzać krótsze i częstsze spotkania jeden na jeden, tak żeby ludzie czuli się zaopiekowani. Ustawcie po prostu – na przykład – może codziennie albo dwa trzy razy w tygodniu spotkania po 15 minut zamiast grupować w duży blok spotkań, na przykład tylko raz w tygodniu

Po 4 – rozpocznijcie z zespołem dyskusję na temat tego, co należy robić w sytuacji awaryjnej. Bo co się stanie, jeżeli – na przykład – bardzo duża grupa waszych pracowników naraz zachoruje, albo ich rodziny zachorują i będą musieli zająć się swoim zdrowiem i zdrowiem swoich najbliższych? To w jaki sposób zapewnicie ciągłość świadczenia usług? Zastanówcie się nad tym, jakie ścieżki komunikacji zastosować wtedy? Jak spowodować, że wasza firma nadal będzie funkcjonowała?

Po piąte – zdecydujcie, które projekty, które nie są kluczowe dla działalności istnienia waszego biznesu, mogą być opóźnione bądź mogą być anulowane, jeżeli zespół będzie musiał się skupić na czynnościach podstawowych. Zastanówcie się również, kogo można przesunąć z pracy takiej koncepcyjnej do bieżącej obsługi, bieżącego działania firmy

Po 6 – wypracujcie reguły i zastanówcie się wspólnie, jak – zwłaszcza teraz, gdy za chwilę dzieci wracają do szkoły – gdy rodzice być może będą musieli się tymi dziećmi więcej zajmować. Zainspirujcie swój zespół do tego, jakie strategie należy wdrożyć, być może związane z ruchomym czasem pracy? Tak, żeby mogli dzielić się opieką nad dziećmi ze swoimi partnerami, ze swoimi partnerkami. I zastanówcie się, jak wdrożyć te harmonogramy, nie tylko u was w firmie, ale także u nich w rodzinach

Jako punkt 7 – przyjmijcie to, że ta sytuacja, która do niedawna wydawała się sytuacją bardzo tymczasową, to ta sytuacja może pozostać z nami na długo. Jeżeli firma płaci, czy zamierza zapłacić, za umeblowanie waszych biur domowych – skorzystajcie z tego. Przygotujcie się, że w tych biurach domowych, być może będziecie pracowali przez długie miesiące. I należy mieć na uwadze to, żeby to biuro było ergonomiczne i wygodne. Jeżeli możecie, kupcie biurko, kupcie monitor, kupcie oprzyrządowanie do łatwiejszej pracy zdalnej.

Jeżeli korzystacie z systemu OKRów do oceny pracy, to przyjmijcie do wiadomości, że nie wszystkie te wskaźniki są tak samo ważne. Spriorytetyzujcie stabilność świadczonej pracy. Spriorytetyzujecie, to co jest najważniejsze dla klientów. Być może niektóre rzeczy będą musiały ulec zmianie w ciągu najbliższych tygodni czy miesięcy

Jako 9 ostatni punkt – jest to punkt związany z życiem społecznym. Dodawajcie drobną, małą, taką społeczną rzecz do każdego spotkania, które jest wirtualne. Na przykład – zapytajcie się, co człowiek oglądał na Netflixie? Czy jaki nowy film oglądał na Netflixie? Jaki nowy rodzaj sportu zaczął uprawiać? Albo jakiego nowego języka zaczął się uczyć? Pytajcie się codziennie o małe rzeczy. I na przykład, być może, najdziwniejsza rzecz będzie wygrywała jakiś konkurs? Nie będzie to oczywiście konkurs o uścisk dłoni prezesa, ale być może o jakąś wirtualną naklejkę albo – jeżeli firma chce takie rzeczy zrobić – być może o dostęp do Netfliksa na następny miesiąc. Bo takie małe rzeczy, które powodują, że ludzie czują się ludźmi, pozwolą wam przetrwać w tych trudnych chwilach

To było 9 kroków, które stosuje Slack u siebie, właśnie po to, żeby łatwiej im się pracowało zdalnie

Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie.

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #slack

Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/1f_sp8Ddiyc 

Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view  

Link do podcastu https://pod.fo/e/2602e 

Artykuł będący inspiracją https://slack.com/intl/en-pl/blog/collaboration/remote-work-tips-from-slack-engineering?eu_nc=1 

SoundCloud

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Spotifyhttps://open.spotify.com/show/6bu6ZEMBKJAd2LMLr7ABKP