Czas to jest taki zasób, którego nie możemy odbudować. Tak, że jeżeli go mamy, wydawajmy go z głową. W USA od początku pandemii ludzie zaoszczędzili 44,5 mln dni roboczych, ponieważ nie dojeżdżają do pracy. W Polsce też liczba zaoszczędzonych dni jest olbrzymia. Ale czy w związku z tą oszczędnością coś zaczęliśmy robić lepiej dla siebie? Okazuje się, że nie. Wydajemy je na nieproduktywne zadania w pracy! A może by przeznaczyć ten zasób, którego nie przybywa, na swoje potrzeby? 2 lekcje od Harvard Business Review wraz z 6 strategiami, jak zacząć oszczędzać czas – w 105 odcinku Piotrka Dobrej Rady
#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #harvardbusinessreview HBR
Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 105 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat tego, jak można oszczędzać czas.
Czas to jest taki zasób, którego nie możemy odbudować. Tak, że jeżeli go mamy, wydawajmy go z głową.
Okazuje się, że w samych Stanach Zjednoczonych, na tym, że ludzie zaczęli pracować zdalnie i przestali dojeżdżać do pracy, to tygodniowo pojawia się oszczędność 90 mln godzin. Co oznacza, że w samych Stanach Zjednoczonych 44,5 milionów roboczodni zostało zaoszczędzonych na tym, że ludzie przestali dojeżdżać do pracy.
Ale co można robić z taką dużą ilością czasu? Okazuje się, że na bazie badania 12000 pracowników, to ci pracownicy określili, że jednak przeznaczają ten czas na robienie bardzo nieproduktywnych rzeczy w pracy.
Jak można to zmienić? Żeby ten czas jednak zachować dla siebie? Należy odbyć dwie lekcje.
Pierwsza lekcja ma tytuł “Pracuję w domu czy mieszkam w pracy?” Oznacza to, że zdanie “jeszcze jeden e-mail” może zostać przeciągnięte na kolejne dwie godziny i zamiast zrobić coś pożytecznego dla siebie, spędzamy dodatkowe dwie godziny w pracy.
Idealnym odwzorowaniem prawa Parkinsona, że praca wypełnia cały dostępny obszar, jest to, że ludzie – jeżeli oszczędzają 53 minuty dziennie na niedojeżdżaniu do pracy – to jest dokładnie te 53 minuty, które przeznaczają na pracę, ale w mniej produktywnym wydaniu.
Drugą lekcją jest właśnie lekcja pod tytułem “Oszczędzam czas czy marnuję ten czas?”. Okazuje się bowiem, że bardzo mocno wzrosły tak zwane “pasywne rozrywki”, czyli oglądanie telewizji na przykład. Takie pasywne rozrywki powodują, że człowiek jest jednak mniej szczęśliwy, niż mógłby być. Warto zaangażować się w rzeczy bardziej aktywne i do tych bardziej aktywnych rzeczy można dojść, wykorzystując 6 następujących strategii:
- przede wszystkim przygotuj się na to, żeby zacząć pracę. Zamiast dojeżdżać, miej swoje własne poranne rytuały: wyjdź na spacer, uprasuj koszulę, wyjdź z psem. Ja na przykład uczę się codziennie rano języka szwedzkiego. To jest coś, co powoduje, co przygotowuje mnie do pracy i to jest mój czas, który zamiast poświęcać na dojazd do biura, poświęcam dla siebie. I ta rutyna pozwala mi wejść w taki tryb “praca”. To jest na początek
- Drugą strategię Niemcy nazywają to Feierabend. Jest to taki zwyczaj, że na koniec pracy mogą pójść na piwo. Niekoniecznie musimy pójść na piwo, możemy się nagrodzić na koniec pracy jakimś drobnym słodyczem, drobnym napojem, spacerem, jazdą na rowerze – czymś, co przyniesie szczęście i co przyniesie nam rozrywkę, ale równocześnie mocno oddzieli czas pracy od czasu wolnego. Ponieważ wyjście mentalne z pracy jest bardzo istotne
- trzecią strategią to jest to, co w ciągu dnia możemy określić jako strategię “must-win”, czyli powinniśmy się codziennie koncentrować na jednej rzeczy, która – nie ważne, co się będzie działo – powinna zostać osiągnięta. I my powinniśmy to z pełnym zaangażowaniem, tą daną rzecz, zrealizować.
Czyli mentalnie wyjdziemy do pracy, zrealizujemy jedną ważną rzecz, którą sobie sami ustalimy, która jest dla nas bardzo istotna, osiągniemy sukces i z tej pracy wyjdziemy. I w ten sposób zamkniemy klamrą nasz dzień w pracy.
- dodatkowo – czwartą strategią jest to, że nie należy blokować całego swojego dnia pracy na bezproduktywne spotkania na Zoomie, w którym czasami nawet nie musimy uczestniczyć z merytorycznego punktu widzenia. Ale jesteśmy tam, bo ktoś nas zaprosił. I o ile takich spotkań, takie spotkania powinniśmy eliminować, równocześnie o tyle powinniśmy w ciągu dnia mieć zaplanowany taki czas na pracę intelektualną. To powinien być czas na pracę, gdzie wyłączymy wszystkie powiadomienia, skoncentrujemy się na jednym zadaniu. Będzie to czas, w którym będziemy wykonywać rzeczy, które nie są pilne, ale są ważne. To jest czas, w którym nie będziemy się koncentrować na następnym deadlinie.
- piątym krokiem w tych strategiach jest umiejętność odzyskania w tym czasie dystansu społecznego tego słowa “społeczny”. Pozwólmy sobie na to, żeby były krótkie, nieformalne interakcje społeczne, trwające 5-10-15 minut. Krótka rozmowa – nawet przez zooma, przez telefon, przez Skypa, z kolegą, popijając kawę – na temat tego, co wczoraj wieczorem robił albo co ciekawego udało mu się wczoraj nauczyć. To te czynności pozwolą nam na to, że odzyskamy tą równowagę w interakcjach społecznych. Zastanówmy się nad tym, czy te interakcje społeczne nie powinny być wplecione w ten czas dojazdu do pracy, czyli porannego przygotowywania się do pracy. Bo być może warto z kolegą czy koleżanką pójść razem pobiegać. Być może te same czynności powinny być włączone do naszego mentalnego wychodzenia z pracy, czyli tego Feierabend, bo wtedy też możemy wspólnie pójść na rower albo możemy wspólnie pójść na spacer do lasu. Bo, tak jak pokazują badania, ludzie, którzy wspólnie podróżują, mają wyższy poziom hormonów szczęścia
- Szóstą strategią, i z mojego punktu widzenia bardzo ważną, jest strategia eksperymentowania z zarządzania czasem i z zarządzania sobą w czasie. Ponieważ w tej obecnej sytuacji każdy z nas jest po raz pierwszy. I nie wiemy, co tak naprawdę jest dla nas najlepsze. Pozwólmy sobie na eksperymentowanie. Pozwólmy sobie na porażki, na sukcesy i nawet, jeżeli te wszystkie ograniczenia związane z koronawirusem kiedyś ulegną ograniczeniu i ten koronawirus zniknie, to być może te rzeczy, których się nauczymy dzisiaj, pomogą nam lepiej zorganizować sobie czas w przyszłości
Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie.
Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/SSG22J4LxVE
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view
Link do podcastu https://pod.fo/e/27af6
Inspiracja https://hbr.org/2020/08/how-to-actually-save-time-when-youre-working-remotely
SoundCloud
iTunes
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345