Praca zdalna dawniej, teraz i w przyszłości. Krótkie podsumowanie tego jak było, opis sytuacji bieżącej i wróżenie z fusów na przyszłość. Całość podparta amerykańskimi badaniami PWC i McK oraz artykułami z HBR i Al Jazeery. Więcej w 149.odcinku Piotrka Dobrej Rady
#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna
Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 149 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat tego, jak wyglądały czasy przed covidem odnośnie pracy zdalnej, jak wyglądają dzisiaj i co może nam przynieść przyszłość – czyli kilka momentów, gdzie będę wróżył z fusów.
Ale zacznijmy od początku, czyli czasy przedcovidowe. Praca zdalna w czasach przdcovidowych to tak naprawdę dotyczyła tylko firm, które można by określić – były tak rzadkie, jak jednorożce. Na świecie to były takie firmy jak WordPress, Zapier, GitHub czy MailerLite. Te firmy w pracowały właściwie wyłącznie w modelu zdalnym.
Zgodnie z badaniami McKinseya – 25% pracowników w Stanach Zjednoczonych miało w ogóle możliwość pracy zdalnej. Przypomnę, że we wczorajszym odcinku 148 odcinku podawałem dane na temat Polski. W większości firm, czyli w 75% firm w Stanach, nie była nawet opcją. Dlaczego tak się działo? Ponieważ był brak zaufania dla pracowników płynący zarówno z kadry menedżerskiej jak i właścicieli. A ten brak zaufania wiązał się z tym, że pracodawcy i menedżerowie nie mieli pojęcia, w jaki sposób można zarządzać pracownikami pracującym zdalnie.
Była też obawa wynikająca o produktywność. To znaczy zakładano, że pracownicy, którzy pracują zdalnie, którzy pracują bez (wydawałoby się nadzoru a tak naprawdę bez bezpośredniego nadzoru) to oni będą się lenili, nie będą pracowali i ta produktywność będzie o wiele niższa.
Czasami było też takie podejście – można określić takim slangiem korpomowy – że było takie podejście holistyczne, że kultura organizacyjna lepiej się czuje, gdy wszyscy są na miejscu.
Ale – nastał marzec i wszyscy nagle poszli na pracę zdalną. Jesteśmy w czasach pandemii w czasach covidu, gdzie ta praca zdalna właściwie jest standardem. 77% pracowników w Stanach Zjednoczonych (jest to badanie przeprowadzone przez PWC) 77% pracowników przynajmniej raz w tygodniu pracuje zdalnie. 55% będzie pracowało zdalnie także po covidzie. I gdy nastała ta momentalna technologiczna zmiana, gdy zostaliśmy tak naprawdę przymusowo przesunięci do pracy zdalnej, to nastąpił gwałtowny pęd ku transformacji cyfrowej. I są to badania – artykuł z linku znajdziecie pod filmem. Znajdziecie link do artykułu Harvard Business Review na temat właśnie tej cyfrowej transformacji.
Ci, którzy nie mieli procesów i firma, która nie miały takich procesów i technologii to w mgnieniu oka musieli przemodelować swoje całe biznesy, swoje modele biznesowe. Niektórym się to nie udało. Niektóre firmy, które były cyfrowe, urosły – czyli na przykład Amazon, Netflix, Zoom, Microsoft czy chociażby Uber Eats – bo te firmy miały w centrum swojej działalności właśnie technologię i ta technologia, opakowana oczywiście odpowiednimi procesami, pozwoliła im bardzo szybko urosnąć
I tutaj jest taka kluczowa wersja, kluczowa idea że musicie stać się tak naprawdę cyfrowymi nomadami, albo musicie wziąć pod uwagę koncepcję bycia cyfrowym nomadą, jeżeli będziecie chcieli rosnąć dalej w tym świecie cyfrowym. I powinniście się przestawić, swój własny biznes na biznes na wersję cyfrową tak szybko jak to możliwe. I wtedy, w czasach kryzysowych, będziecie tracili tej produktywności najmniej.
A jak będzie wyglądała przyszłość? Przyszłość przede wszystkim będzie taka, że ta praca zdalna zostanie z nami na zawsze. Ludzie po prostu chcą być elastyczni. Chcą mieć to poczucie elastyczności. 80% respondentów badanych przez McKinseya mówi, że jest zadowolonych z pracy w domu a 41% respondentów odpowiada, że uważają, że są o wiele bardziej produktywni niż w biurze
Z kolei 72% badanych przez PWC mówi że woli pracę zdalną od pracy stacjonarnej pod warunkiem, że będą to 2-3 dni w tygodniu.
Jak będzie wyglądała kwestia pieniędzy w przyszłości i kosztów prowadzenia działalności? Koszty prowadzenia spadną. Link do artykułu na Al Jazeerze znajdziecie pod filmem. Blisko 1/3 zarządzających firmami mówi, że będzie potrzebowała mniejszej powierzchni biurowej, ale 50% ekspertów mówi, że będą potrzebowali więcej tej powierzchni biurowej, ponieważ ich firmy rosną/ Także tutaj znajdziecie link do badania PWC na ten temat.
Po prostu zarówno wy jak i Wasi pracownicy powinniście być elastyczni. Dajcie swoim pracownikom odpowiednie zasoby. Ustawcie do tego odpowiednie procesy. A będą pracowali lepiej i wydajniej. Po prostu przyjmijcie, że praca zdalna zostanie z nami na zawsze.
Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie!
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/dDYRnZawBjs
Link do podcastu https://pod.fo/e/a39de
SoundCloud
inspiracja https://www.pwc.com/us/en/library/covid-19/us-remote-work-survey.html
inspiracja https://hbr.org/2020/09/how-to-harness-the-digital-transformation-of-the-covid-era
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view
iTunes
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345