Dzisiaj będzie success story. Wczoraj ukazał się wywiad z Bruno Chomelem, CIO Orange Polska na temat tego, jak firma zatrudniająca ponad 10.000 pracowników właściwie z dnia na dzień poradziła sobie z przeniesieniem 84% pracowników do pracy zdalnej. I to w taki sposób, że właściwie, jako klienci, tego nie odczuliśmy. Co zrobiono od strony ludzkiej i technicznej, jakie są rezultaty… i co to znaczy “bez cukru”? Więcej w 175 odcinku Piotrka Dobra Rada
#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #orange
Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 175 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat tego, jak można przeprowadzić organizację zatrudniającą ponad 10.000 osób z pracy stacjonarnej do pracy zdalnej – tak, żeby ta firma po prostu nie zawaliła się pod ciężarem tego projektu.
Pojawił się ostatnio, a właściwie wczoraj, wywiad z Bruno Chomelem. Jest to CIO w Orange Polska. i ten wywiad poprowadził Morgan Dunn z Mind Partners. I tym wywiadzie pojawiły się w wypowiedzi Bruno na temat tego, jak sobie Orange poradził z przeniesieniem właśnie wszystkich pracowników na samym początku pandemii do pracy zdalnej, tak, że przypuszczalnie większość z nas nawet nie odczuła tego, że w Orange coś złego mogło się stać.
Przede wszystkim Orange przygotowywał się do pracy zdalnej powoli, tak, jak większość się polskich organizacji – niespiesznie. Aczkolwiek mieli wdrożoną politykę elastycznego biurka. To znaczy nikt nie był przypisany w biurze do twojego biurka czy w większości biur. I ludzie wybierali sobie takie biurko, które było aktualnie wolne. można było jeden dzień (przed pandemią) to można było jeden dzień w tygodniu pracować zdalnie z domu.
W momencie gdy rozpoczęła się pandemia, mieli codziennie spotkania Komitetu Kryzysowego od dnia numer jeden. I te spotkania pomogły im właśnie przeprowadzić cały ten proces, tak, że 84% pracowników z ponad tych 10.000 od samego początku pandemii rozpoczęło pracę zdalną.
Na samym początku te spotkania były sfokusowane głównie na kwestiach związanych z tym, żeby można było w ogóle pracować. Dobrą częścią w Orange było to, że większość systemów informatycznych mogło być dostępnych przy wykorzystaniu laptopa i VPNu. I Orange miał tylko tak naprawdę dwa zadania: dostarczyć dongle USB z VPNem do wszystkich pracowników i zapewnić że w ogóle sieć VPNowa udźwignie ten ciężar.
Od strony ludzkiej przeprowadzono dwa badania, tak, żeby zobaczyć, jak pracownicy się czują. I okazało się, że jest bardzo pozytywny feedback. Przede wszystkim Orange działał troszkę szybciej niż polski rząd i pracownicy czuli się, że są zaopiekowani. Dodatkowo co tydzień były webinary – tak, żeby mu pracownicy mogli zadawać pytania i usłyszeć, w którym miejscu aktualnie są.
Przeprowadzono ponad 20 takich webinarów tydzień po tygodniu i blisko 60% pracowników było obecnych na tych webinarach. W trakcie tych spotkań onlinenowych prezes jak i komitet sterujący projektem pracy zdalnej byli dostępni do tego, żeby odpowiedzieć na pytania. Obecnie te spotkania są prowadzone co 2 tygodnie – tak, żeby utrzymać takie proaktywne (jak to się mówi w korpo języku) proaktywne podejście i bezpośrednią komunikację.
I położono dosyć duży nacisk na szkolenia zdalne. Przed Covidem około 45% pracowników uczestniczyło w szkoleniach zdalnych. Obecnie jest to 90% pracowników uczestniczy w szkoleniach zdalnie.
Tak, jak wspomniałem dosyć dużym wyzwaniem dla nich były Notebooki, były te dongle z VPNami. Natomiast to te spotkania wewnętrznie nazywano “bez cukru: czyli CEO odpowiadał na bezpośrednio na pytania pracowników, ponieważ pracownicy wcześniej skarżyli się – czy zwracali uwagę – na to, że komunikacja jest zbyt formalna i zbyt sztywna.
Jakie wnioski Bruno Chanel wyciągnął i cała organizacja wyciągnęła z tego procesu? Przede wszystkim nauczono się, że proaktywność i komunikacja są bardzo ważne. I tak naprawdę najważniejsze elementy. I prawdopodobnie w momencie, jeżeli pandemia się zakończy, Bruno Chomel ocenia, że wrócą do biura, ale najprawdopodobniej będzie możliwość pracy 2 dni zdalnie a 3 dni będzie to praca stacjonarna.
Tak, że to było krótkie streszczenie wywiadu z Brunonem Chomelem, CIO z Orange Polska
Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia w poniedziałek. Na razie!
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/RFbiJj-pRe4
Link do podcastu https://pod.fo/e/aaacc
SoundCloud
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view
iTunes
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345