Dzisiejszy odcinek jest dla właścicieli firm. Jak zaprząc pracę zdalną do tego, aby produktywność naszych firm wzrosła? Omawiam 5 obszarów, na które warto zwrócić uwagę w trakcie wdrażania pracy zdalnej w swoich organizacjach. Więcej w 183 odcinku Piotrka Dobrej Rady
#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #produktywność
Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 183 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem o pięciu czynnikach, które pozwolą wam przedefiniować wasze myślenie o pracy zdalnej. Dzisiejszy odcinek będzie głównie nastawiony na odbiorców, jakimi są właściciele albo kadra zarządzająca dużymi zespołami ludzkimi.
Po pierwsze – zastanówcie się nad tym, żeby w ogóle zlikwidować taką stygmatyzację tkwiącą czy otaczającą pracę zdalną. Jest to konieczne do tego, żeby móc osiągnąć taki pełen cykl produktywności, który będzie trwał 24 godziny na dobę. Bo dzisiejsze pracowanie od 9:00 do 17:00, taki ośmiogodzinny cykl pracy powoduje, że pracuje firma pracuje i dowozi wyniki tylko w tych godzinach.
Jeżeli natomiast usunęlibyście tą stygmatyzację, że praca zdalna to nie jest do końca taka prawdziwa praca, jak praca stacjonarna w biurze – bo przecież wszyscy tęsknią za pracą stacjonarna, każdy chce wrócić do tego biura, czy większość chce wrócić do tego biura – jeżeli ta stygmatyzacja uległaby likwidacji i potraktowalibyśmy pracę zdalną jak pełnoprawną pracę, to nagle może się okazać, że możemy mieć 24-godzinny cyklu pracy w całej firmie.
I nie, nie będzie to spowodowane tym, że nasi pracownicy będą pracowali w nocy, bo oni będą pracowali w tych godzinach, w których mogą pracować. To znaczy mogą mieszkać w dowolnym miejscu na Ziemi. Mogą dowozić te wyniki, które będą potrzebne do tego, żeby osiągać rezultaty biznesowe naszych firm. I może się okazać, że nasza firma będzie dostępna dla wszystkich klientów przez całą dobę, od rana do nocy, w każdym punkcie na całej Ziemi. Ale do tego musimy pozbyć się takiego poczucia, że praca zdalna nie jest pełnoprawną pracą. Musimy pomyśleć o tym, że to, co jest dzisiaj, to jest takie new normal.
Po drugie – warto rozważyć kwestię związaną z przedłużaniem dnia pracy. Bo w dzisiejszych czasach społecznej izolacji ludzie rzeczywiście czasami pracują dłużej. A jest to związane z tym, że po prostu nie umieją sobie jeszcze zagospodarować tego dnia w inny sposób. I poświęcają na tą pracę zarówno wieczory jak i weekendy. Łączna suma godzin poświęconych na pracę wzrosła. Być może produktywność pojedynczo na godzinę spadła, ale łączna liczba godzin pracy wzrosła. Zastanówcie się nad wdrożeniem takiej strategii, że w momentach, gdy tej pracy jest więcej, to żeby pracownicy pracowali dłużej, tak żeby oczywiście nie przekroczyć tego wskaźnika, który jest zawarty w kodeksie pracy.
Ale w te momenty, w które tej pracy będzie mniej, mogą po prostu mniej pracować. Mogą w ogóle nie pracować, tak żeby odbierać sobie te dni wolne i godziny wolne, które przepracowali wcześniej. Tak, że zastanówcie się nad bardziej elastycznym harmonogramem pracy.
Punkt numer trzeci to jest zarządzanie. Dawniej zarządzanie polegało na tym, że patrzyło się pracownikowi na ręce. Patrzyło pracownikowi na plecy przez open-space. I w ten sposób menedżerowie bardzo często nadzorowali pracę swoich pracowników. Ale teraz, jeżeli wszyscy pracują zdalnie, no to oczywiście takiego chodzenia, zaglądania nie ma.
Natomiast większość komunikacji, większość szkoleń jak i pewnie cała taka współpraca odbywa się w z wykorzystaniem tele i wideokonferencji. Nagrywajcie te materiały. Zróbcie z tego kompendia wiedzy, które będą dostępne przez różnego rodzaju wewnętrzne wikipedie, tak żeby te materiały stały się częścią materiałów szkoleniowych, które będą dostępne u was w firmie. W ten sposób zasób wiedzy, który będzie kumulowany w organizacji będzie coraz większy. I prawdopodobnie właśnie pracownicy będą mieli do tego łatwiejszy dostęp.
Dzisiaj jest tak, że – to jest punkt numer 4 – jak pracownicy wymyślają nowy produkt, najczęściej są skupieni w jednym miejscu. Pochodzą z jednego miasta. Pracują nad jednym projektem. Pracują w jednym dziale i nie uwzględniają tego, że na przykład w mniejszych miejscowościach albo w innych obszarach geograficznych być może postrzeganie świata przez potencjalnych klientów jest inna. To czasami, jeżeli ktoś na przykład ma firmę w Warszawie, to tam produkty, które są generowane i produkowane przez firmy warszawskie, często nie przystają do tego, co można zaobserwować na przykład w Kielcach – jakie są potrzeby klientów, na przykład z Kielc.
Zastanówcie się nad tym, czy Wasze rozproszone geograficznie zespoły nie mogłyby się włączyć do procesu tworzenia nowych produktów. Tak, żebyście mogli usłyszeć kilka słów od osób mieszkających i żyjących w innych częściach Polski. A być może mieszkających i żyjących w innych częściach świata. Tak, że w ten sposób będziecie mogli spowodować większą różnorodność i większą i lepszą percepcję waszych produktów, które dostarczacie swoim klientom.
Jako piąty, ostatni punkt – zastanówcie się nad tym, czy ten mniejszy nadzór to nie musi czy nie oznacza tego, że pracownicy mają możliwość wyższej kreatywności, większej autonomii. Bo zauważcie, że biznesy, które oferują mniejszy nadzór, pozwalają swoim zespołom na posiadanie właśnie większej wolności. Ci pracownicy mogą eksperymentować. Mogą optymalizować i mogą automatyzować swoją pracę. Co może spowodować, że nagle Wasza firma stanie się bardziej Innowacyjna. Większą będzie miała produktywnością. Pracownikom po prostu będzie się w niej pracowało przyjemniej.
To było 5 czynników, które mogą spowodować to że wasza firma lepiej zaadaptuje pracę zdalną na swoje potrzeby
Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie!
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/NeRFNwEoZt0
Link do podcastu https://pod.fo/e/accd2
SoundCloud
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view
iTunes
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345