Piotrek Dobra Rada, odc. 277 – 5 tipów na dobrą pracę zdalną

Dzisiaj, zainspirowany pytaniem Tomka Potańskiego na grupie Warsaw Society of Fellows, podaję 5 obszarów, które mogą sprawiać problem w pracy zdalnej i podpowiadam proste tips&tricks, aby sprawić, że pracownicy będą zadowoleni w pracy z obecnej sytuacji. Więcej szczegółów w 277 odcinku Piotrka Dobrej Rady

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #tipsntricks

Cześć! Nazywam się Piotrek Konopka i witam was w kolejnym, 277 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj opowiem o 5 problemach związanych z tą pracą i podam 5 tipów, jak tych problemów unikać albo jak je rozwiązywać

Inspiracją do powstania tego odcinka było pytanie od mojego kolegi biznesowego, Tomka Potańskiego, który zadał pytanie na grupie organizacji w której działam, czyli Warsaw Society of Fellowes. I to pytanie dotyczyło tego, jak często firmy prowadzone przez członków Warsaw Society of Fellows, jak często te firmy organizują spotkania wewnętrzne 1 na 1, tak żeby ograniczyć ryzyka związane z, na przykład, rotacją pracowników. No i postanowiłem przeszukać najnowsze doniesienia związane właśnie z tymi elementami, co na przykład wpływa na taką rotację. I dotarłem właśnie do kilku badań, kilku analiz na temat tego, co może być dobrą odpowiedzią dla Tomka.

  1. Po pierwsze pracownicy nie mają możliwości odłączenia się od pracy.

Więcej niż 1/3 pracowników boryka się właśnie z takim problemem. Mówiłem o tym w jednym z ostatnich odcinków Piotrka Dobrej Rady na podstawie badania przeprowadzonego przez FlexJobs. A jak mówi Catherine Quiambao, jest to szefowa marketingu w Eaton Square – wypalenie jest prawdziwe i w momencie, gdy pracujemy z domu, to jest po prostu bardzo łatwo pracować dłużej.

Jakiego tipa można zastosować tylko żeby po prostu się wyłączać? Pani Quiambao podpowiada, że ona ma ustawiony budzik po prostu na 17:00 i w momencie, gdy ten budzik dzwoni, wie, że w ciągu pięciu minut musi po prostu zakończyć to, co robi w tym momencie i zacząć od tej chwili ten czas wolny dla siebie.

  1. po drugie pracownicy czują się pod presją

I może być to presja zarówno wewnętrzna, bo pracownicy się boją. Może być to presja kolegów, może być to presja przełożonego. Więcej niż połowa pracowników boi się, że ich przełożeni źle oceniają ich produktywność. Link do badania firmy Achievers oczywiście, jak zwykle, znajdziecie na dole.

I jak można temu zaradzić? Po prostu zachęcające pracowników i przełożonych tych pracowników – tych menedżerów liniowych – do tego, żeby się bardziej skupiali na rezultacie niż na wkładzie pracy. Po prostu mierzenie produktywności jest bardziej istotne niż ciągłe jej monitorowanie.

  1. po trzecie ludzie są mniej szczęśliwi od rozpoczęcia pandemii

42% pracowników mówi, że czują się mniej szczęśliwi ze swojego życia. Link do badania firmy Joblist oczywiście jak zwykle poniżej. Zwłaszcza pracownicy mają poczucie takiego mniejszego szczęścia w czterech obszarach:

  • po prostu spędzają za dużo czasu przygotowując się do pracy
  • Czuję się samotny w tej pracy
  • mają problem z większym obciążeniem psychicznym – mają po prostu problemy psychiczne
  • i jednak – pomimo tego, że jesteśmy w domu czy spędzamy czas w domu – to spędzamy mniej czasu z rodziną i przyjaciółmi

A jak można temu zaradzić? Po prostu, żeby pracownicy czuli się lepiej i bardziej zadowoleni w pracy, no należy zachęcać liniowych przełożonych do tego, żeby

  • rozmawiali z tymi pracownikami przynajmniej raz na tydzień na temat jak się pracuje zdalnie i to jest odpowiedź dokładnie na pytanie zadane przez Tomka Potańskiego.
  • należy jest w trakcie tego pytania zadawać pytanie na temat – największego wyzwania, które było w ciągu ostatniego tygodnia
  • i po trzecie należy jednak robić po stronie firmy coś, żeby ograniczać te stresy
  1. Po czwarte pracownicy mają problem z tym że się mniej angażują

więcej niż 45% pracowników przebadanych przez firmę Achievers mówi, że czuje się mniej przywiązana do pracy niż przez pandemią. Co więcej – 25% tych pracowników mówi, że firmy nie zrobiły nic albo zrobiły o wiele za mało względem tego, żeby pracownicy czuli się zaangażowani.

I pamiętajcie – to jest ten tip, który jest ważny! Nie będzie już powrotu do starej sytuacji. Po prostu mamy New Normal i nawet, jeżeli pandemia się zakończy, to ta praca zdalna zostanie z nami na dłużej. Po prostu wielu pracowników nie będzie już miało takiej interakcji jak ta, do której byli przyzwyczajeni. Należy wspierać tworzenie wirtualnych zespołów. Należy wspierać ten dystans społeczny, tak żeby był on ograniczony, ale żeby ludzie się czuli zaangażowani poprzez tworzenie jakiś wydarzeń firmowych, tak żeby ci pracownicy mieli szansę na to, że jednak będą częścią firmy

  1. Po piąte pracownicy mają problem z komunikowaniem się

Po prostu, bardzo często, w trakcie pracy stacjonarnej, ludzie zaglądali do siebie. Wkładali głowę do pokoju, zaglądali do przegródki na open space. Zadawali pytanie co słychać? Jak leci? Zadawali pytania – jak można pomóc? Albo sami prosili o pomoc. Natomiast dzisiaj pracownicy bardzo rzadko spotykają się na gruncie prywatnym poza spotkaniami Zoomowymi.

I jak można temu zaradzić? Po prostu ograniczajcie tą komunikację asynchroniczną czyli maile bądź wiadomości tekstowe, które nie dzieją się w czasie rzeczywistym, tylko do rzeczy związanych z biznesem, z wymianą informacji, z uzyskiwaniem akceptacji. Natomiast rozmowy, telekonferencje na Zoomie powinny wspierać tą całą warstwę komunikacyjną i tą całą warstwę związaną z ze współpracą i z komunikacją

Mam nadzieję, że te kilka porad podpowie Tomkowi i innym ludziom, którzy zastanawiają się nad tym, jak usprawnić pracę zdalną, tak żeby Wasi pracownicy byli bardziej zadowoleni.

Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie!

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/EtSQ5RT4K3E 

Link do podcastu https://pod.fo/e/ce3f7 

SoundCloud https://soundcloud.com/piotr-konopka-286414158/piotrek-dobra-rada-odc-277-5-tipow-na-dobra-prace-zdalna 

Inspiracja https://www.hrmorning.com/articles/problems-with-remote-work/ 

inspiracja https://www.hrmorning.com/articles/disconnect-work-reconnect-colleagues/

inspiracja https://www.flexjobs.com/blog/post/flexjobs-survey-finds-employees-want-remote-work-post-pandemic/

Inspiracja https://www.linkedin.com/in/catherinequiambao/

Inspiracja https://www.achievers.com/resources/white-papers/workforce-institute-2021-engagement-and-retention-report/

Inspiracja https://www.joblist.com/trends/how-working-remotely-impacts-life-outside-of-your-job

Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view  

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Spotifyhttps://open.spotify.com/show/6bu6ZEMBKJAd2LMLr7ABKP