Pepsico globalnie realizuje program “Work That Works” pozwalający pracownikom na pracę zdalną w bardzo elastyczny sposób. Biuro po prostu przestało być domyślnym miejscem pracy. Będzie miało za to 4 inne funkcje. Jak to działa w praktyce – posłuchajcie wycinków z wywiadu, którego udzielił Sergio Ezama, chief talent officer oraz chief HR officer, Global Functions and Groups dla CNN Business. Więcej w 296 odcinku Piotrka Dobrej Rady.
#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #pepsico #workthatworks
Cześć! Nazywam się Piotrek Konopka i witam was w kolejnym, 296 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat tego, jak Pepsi zamierza pracować zdalnie po zakończeniu pandemii.
Pepsico po prostu doszło do wniosku – tak, jak całkiem niedawno prezentowane deloitte w Wielkiej Brytanii – że przearanżuje po prostu to, w jaki sposób pracownicy pracują i da im większą elastyczność, większą swobodę, co do podejmowania decyzji, skąd mają pracować.
Jest to plan który się nazywa Work That Works. I to jest plan dla całego Pepsico. Po prostu biura nie będą już więcej tym centralnym miejscem, w którym wykonuje się pracę i pracownicy biurowi na całym świecie, wspólnie ze swoimi menedżerami będą mogli zdecydować, kiedy pracują z biura a kiedy pracują zdalnie.
Jak mówi Sergio Ezama – jest to szef HR na całe Pepsico (i te słowa padły w trakcie wywiadu z CNN Business) nie ma ograniczeń. Nie ma żadnego limitu dni, które trzeba spędzić w biurze ani limitu dni, które można wykorzystać na pracę zdalną. To podejście dotyczy blisko 80.000 pracowników na całym świecie spośród 300.000 pracowników pracujących w Pepco.
Przed pandemią mieli takie regulacje, że normalnie około 65% pracowników było w biurze. Reszta była albo w delegacjach albo na urlopach albo na zwolnieniach lekarskich. Ale mieli zgodę na to, że mogli pracować do dwóch dni w tygodniu zdalnie. Jednak za każdym razem musiała być wyrażona na to zgoda bezpośredniego szefa. Firma po prostu była zarządzana w bardzo tradycyjny sposób i to ograniczenie też było bardzo tradycyjnie mocno narzucone i mocno reglamentowane.
Ale w momencie, gdy przyszła pandemia i ta pandemia zaczęła zmierzać ku końcowi, firma zaczęła pytać się swoich pracowników “Co myślicie o powrocie do biura”? I pracownicy wcale nie żądali tego, żeby mogli czy musieli pracować zdalnie. Pracownicy chcieli, żeby dano im prawo do wyboru. I tak, jak mówi Sergio, przede wszystkim pierwszym pomysł na ten program Work That Works jest taki, że nie ma domyślnego miejsca pracy. Biuro fizyczne nie istnieje już jako takie w kwestii domyślnego miejsca pracy. Po drugie to pracownicy i menedżerowie wspólnie decydują, jak to będzie wyglądało. Po trzecie to biuro, o którym mówi Pepsico, ma spełniać cztery role:
- po pierwsze to chodzi o współpracę i tworzenie
- po drugie chodzi o relacje między ludźmi
- po trzecie mają to biuro do tego, żeby świętować i celebrować wspólnie
- a po czwarte, kultura organizacyjna która nazywa się The Pepsico Way, ma łączyć ludzi,
Czyli to biuro fizyczne ma mieć cztery role – tworzenie, współpracę, świętowanie i łączenie ludzi ze sobą.
Tak, że kolejna firma podejmuje decyzję, że pracownicy będą mieli prawo do bardziej elastycznego wyboru miejsca i czasu, w jakim pracują.
Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie!
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/ZmM_rjZTWCo
Link do podcastu https://pod.fo/e/d51da
inspiracja https://edition.cnn.com/2021/06/23/success/pepsi-return-to-work-plans/index.html
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view
iTunes
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345