Piotrek Dobra Rada, odc. 326 – 5 złych nawyków w pracy zdalnej

Przez ostatnie półtora roku zdobyliśmy odpowiednie skille co do pracy zdalnej. Ale nic nie jest nam dane raz na zawsze. W 326 już odcinku Piotrka Dobrej Rady, podaję (za Amerykańskim Stowarzyszeniem Inżynierów) 5 obszarów, na które warto zwrócić uwagę, aby praca zdalna była dobra – czyli 5 złych nawyków, do których nie wracajmy. Posłuchajcie, obejrzyjcie lub przeczytajcie. Zapraszam

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #nawyki

Cześć! Nazywam się Piotrek Konopka i witam was w kolejnym, 326 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów o pięciu nawykach, których warto unikać.

Pracujemy już od półtora roku w pracy zdalnej i być może udaje nam się pracować efektywnie. Ale nawyki mają to do siebie, że czasami o nich zapominamy i bardzo łatwo wracamy do starych przyzwyczajeń. Bazując na materiale, który został przygotowany przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów, opiszę wam pięć tipów czy pięć obszarów, których należy unikać właśnie w pracy zdalnej.

  1. Przede wszystkim nie należy mieszać w pracy zawodowej z obowiązkami domowymi. Bo bardzo łatwo jest wytłumaczyć sobie, że robienie dwóch rzeczy naraz – na przykład uczestnictwo w telekonferencji i gotowanie (pod warunkiem oczywiście, że będzie wyciszony mikrofon) to robienie tych dwóch rzeczy to nie jest nic złego. Jednak, jeżeli będziemy robili dwie rzeczy, to zarówno jedna jak i druga rzecz nie będzie wykonana dobrze. A na dodatek realizowanie dwóch rzeczy równolegle będzie powodowało, że stres będzie w nas narastał Taki multitasking nie jest tak bardzo efektywny, jak skoncentrowanie się na wykonywaniu pojedynczego zadania
  2. Po drugie – praca przez cały czas. To, że możemy (pracując z domu) pracować na przykład od 24:00 do 3:00 nad ranem wcale nie znaczy, że powinniśmy tak pracować. Bo większość najbardziej produktywnych ludzi pracuje w regularnych godzinach, bez poświęcenia weekendów na pracę czy bez regularnych nadgodzin. Jak mówi Cal Newport – jest to profesor na Georgetown University i autor książki o nazwie”‘Deep Work” (czyli praca głęboka) utrzymywanie takich regularnych godzin i kończenie dnia pracy (ja na przykład kończę dzień pracy wyłączając komputer, zdejmując koszulę, zdejmując krawat – wtedy mentalnie wychodzę z pracy) to takie kończenie pracy jest najbardziej efektywnym sposobem na to, żeby nie przeżywać stresu związanego z pracą zdalną czy nawet żeby nie przeżyć wypalenia zawodowego
  3. Trzecim obszarem, na który warto zwrócić uwagę, to jest regularne sprawdzanie maila i wykonywanie takiej płytkiej pracy. Bo ta głęboka praca, o której mówił profesor Newport, wymaga siły, wymaga koncentracji i takiej bardzo mocnej i uważnej koncentracji. Czasami chcemy uniknąć tej cięższej pracy, tej głębokiej właśnie poprzez wypełnianie swojego czasu płytkimi, powtarzalnymi zadaniami, taką płytką pracą. Bo jeżeli się natomiast koncentrujemy na tym zadaniu, które wymaga głębokiej pracy, które wymaga koncentracji to może się okazać, że wykonamy to zadanie nawet o wiele lepiej.
  4. Czwartym elementem to jest ubiór. Bo bardzo wielu z nas żartuje, że (na przykład nawet ja) że na górze jestem ubrany być może w krawat, koszulę a na dole siedzę w jakiś bamboszach czy w jakichś śmiesznych dresach. Nie – ja jestem ubrany do pracy. Bo takie ubieranie się profesjonalne do zadań profesjonalnych powoduje, że się bardziej mobilizujemy. Natomiast zakładanie ciuchów domowych – takich, w których się czujemy bardzo wygodnie, wcale nie powoduje, że nasza praca będzie lepszej jakości
  5. i po piąte – czasami oszczędzamy na wyposażeniu. Bo biuro, z którego pracujemy nawet w domu powinno mieć takie same narzędzia i taką samą technologię, do której mamy dostęp w biurze stacjonarnym. Czasami nawet powinniśmy mieć lepszej jakości te rzeczy, bo zdalny pracownik potrzebuje na przykład dobrego mikrofonu, dobrej kamery czy dobrego oświetlenia po to, żeby pracować lepiej właśnie w modelu zdalnym.

Dziś powiedziałem o pięciu elementach, które są warte uwagi w związku z tym, żeby nie pracować zdalnie gorzej niż pracowaliśmy do tej pory stacjonarnie.

Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie!

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/hZrTZDjnM3M 

Link do podcastu https://pod.fo/e/f0956 

SoundCloud https://soundcloud.com/piotr-konopka-286414158/piotrek-dobra-rada-odc-326-5-zlych-nawykow-w-pracy-zdalnej 

Inspiracja https://www.asme.org/topics-resources/content/five-tips-in-avoiding-bad-habits-when-working-remotely 

Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view  

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Spotifyhttps://open.spotify.com/show/6bu6ZEMBKJAd2LMLr7ABKP