Trafiłem dzisiaj na ciekawe opracowanie przygotowane przez Chrisa Morissona z TechCrunch. Jest w nim opisane podejście firmy Automattic (twórcy WordPressa) do pracy zdalnej (przepraszam – nie używają tego słowa; mówią “praca rozproszona” i “komunikacja asynchroniczna”). W 328 już odcinku Piotrka Dobrej Rady omawiam także ich własne, autorskie narzędzie do współpracy grupowej o nazwie P2, oparte na WordPressie i podaję 4 powody, dlaczego warto z tego narzędzia korzystać. Najciekawszą informacją dla mnie jest to, że praca zdalna staje się pracą opartą o tekst a nie o słowo mówione. Posłuchajcie, obejrzyjcie lub przeczytajcie. Zapraszam
#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #automattic
Cześć! Nazywam się Piotrek Konopka i witam was w kolejnym, 328 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat czterech reguł pracy zdalnej, które obowiązują w firmie Automattic.
W ogóle mówienie o pracy zdalnej bez firmy Automattic jest całkowicie bez sensu. Jest to firma, która wyprodukowała takie oprogramowanie o nazwie WordPress, na którym stoi kilkadziesiąt procent wszystkich stron w internecie. I tak naprawdę jest to firma, która była innowatorem pracy zdalnej – ponieważ działa całkowicie w modelu rozproszonym od 2005 roku i zatrudnia 1700 pracowników.
Ale w momencie, gdy pojawił się Covid, to tak naprawdę bardzo wiele firm łącznie z Automatticem rozpoczęło pracę w modelu zdalnym. Ale troszeczkę inaczej – bo na przykład spotkania na zoomie czy liczba tych spotkań wzrosła trzydziestokrotnie, bo wszyscy pracownicy rzucili się na spotkania wirtualne a pracodawcy starali się po prostu zrobić model kopiuj wklej tego co działo się w biurach do modelu zdalnego – czyli na przykład tworzyli wirtualne pokoje spotkań. Niektóre badania (na przykład takie, jak badania Microsoftu) pokazują, że takie podejście do prowadzenia biznesu powoduje spadek produktywności.
Automattic w ogóle odrzuca słowo remote czyli praca zdalna. Zamiast tego właściciele i zarządzający używają określenia “praca rozproszona” bądź “asynchroniczna”. Na takim podstawowym poziomie Automatic nie jest w ogóle związany z pracą zdalną. Zamiast tego mówią o sobie, że to wszystko zależy od tego, jak firma jest ustrukturyzowana – począwszy od jej managementu do pracownika na najniższym szczeblu; jak wygląda proces komunikacji i jak wygląda proces rekrutacji.
Artykuł został napisany na TechCrunchu właśnie na temat Automattica przez Chrisa Morrisona, który właśnie zasugerował, że pierwszą rzeczą, która rzuciła mu się w oczy w trakcie umawiania się na spotkanie z Moniką Ohara (jest to szefowa marketingu w wordpress.com) to jak umówić się na spotkanie z zarządzającym dużą firmą? Najczęściej, w modelu stacjonarnym, żeby umówić się na spotkanie, trzeba zerknąć w kalendarz i zobaczyć, że na przykład ma jeden slot albo dwa sloty w miesiącu wolne, w które można się wstrzelić. Natomiast cała reszta jest zajęta spotkaniami. Natomiast w momencie, gdy Chris dostał maila razem z linkiem do Calendly od właśnie Moniki Ohara, to się okazało, że ona właściwie tam nie ma spotkań. I gdy została zapytana, dlaczego tak się dzieje, to odpowiedziała – “Właśnie to jest ten moment, kiedy ludzie zaczynają dostrzegać różnice od normalnej pracy w biurze. Bo nie trzeba mieć spotkań. To praca musi być wykonana. To nie jest taki paradygmat o którym mówi się tutaj.”
Jeżeli chodzi o to, jakich narzędzi używa firma Automattic – to sama dla siebie zbudowała CMSa, czyli to jest taki system właśnie do zarządzania treścią. I ten system zarządzania treścią, który jest wykorzystywany do współpracy między pracownikami Automattica nazywa się P2. I wy też możecie sobie to narzędzie kupić. P2 wygląda jak strona do zamieszczania postów na blogu. Można tam grupować, wątkować dyskusje. Można śledzić też te dyskusje albo dawać lajki. Jak mówi Mark Davies – jest to dyrektor finansowy w Automatticu – w momencie, gdy się pojawił w firmie całkiem niedawno, to dostał informację że trzeba być niesamowicie transparentnym. Zarówno założyciel Automattica i jego prezes Matt Mullenweg publikuje to, co on wykonuje. Tak samo Dyrektor finansowy powinien publikować, jakimi rzeczami się zajmuje. I co było najdziwniejsze dla Marka Davisa, to właśnie to, że po spotkaniu zarządu, jak powiedział, że “Musimy się wziąć do pracy”, to dostał informację – “Nie, bo zanim weźmiemy się do pracy, bo musimy opublikować na blogu, jakie były decyzje, jakie będą następne kroki”. I to było dla niego bardzo dużym przeżyciem, że coś takiego się dzieje w tej firmie.
Oczywiście Automattic używa również oprogramowania takiego jak Slack czy Jira, jednak podstawą do wymiany informacji jest właśnie P2, które pozwala na całkowite wdrożenie komunikacji asynchronicznej.
I co to daje takiej firmie?
- przede wszystkim zostają zburzone silosy informacyjne. Bo każda komunikacja jest wyjęta z maila, z jakiś zamkniętych narzędzi do wymiany informacji – jak Messenger czy Whatsapp. Nie można czasami dostać się w tych silosach do niektórych dokumentów, ale w tym momencie, gdy korzystamy z P2 to jest dostępne dla całego zespołu
- Dodatkowo ta informacja jest przechowywana. Wcale to nie jest tak, że ten email ginie gdzieś na dnie skrzynki odbiorczej jakiegoś pojedynczego czytelnika. Ta informacja jest cały czas na wierzchu. Można ją śledzić, przeglądać i do niej wracać
- Po trzecie, w związku z tym, że komunikacja będzie asynchroniczna I raczej związana wyłącznie z literkami a nie wypowiadanymi słowami, to tych spotkań jest mniej a wykonuje się więcej pracy, ponieważ wszystko odbywa się w ustrukturyzowany sposób właśnie w narzędziach typu P2. Nie ma znaczenia, gdzie mieszkamy. Nie ma znaczenia, w jakiej strefie czasowej pracujemy. Po prostu wszystko posuwa się do przodu, w określonym tempie i zgodnie z określonym schematem.
- I na samym końcu oczywiście narzędzie P2 jest napisane na bazie WordPressa. Jest w pełni konfigurowalne. Bardzo dużo osób wie, jak skonfigurować WordPressa – to poradzi sobie również z takim narzędziem, jak P2. A nic tak nie denerwuje w narzędziach jak to, że pomimo tego, że narzędzie jest fajne, to nikt nie umie go wdrożyć a na samym końcu nikt nie umie z tego korzystać. A z WordPressa korzysta bardzo wiele osób.
Tak, że może trzeba po prostu korzystać z doświadczeń tych, którzy korzystają z pracy zdalnej (przepraszam – pracy rozproszonej i komunikacji asynchronicznej) już od 2005 roku?
Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie!
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/kRT410zAz4k
Link do podcastu https://pod.fo/e/f1274
Inspiracja https://techcrunch.com/2021/10/19/automattic-tc1-remote/
Inspiracja https://wordpress.com/p2/
Inspiracja https://automattic.com/
Inspiracja https://backlinko.com/zoom-users
Inspiracja https://techcrunch.com/author/sherwood-morrison
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view
iTunes
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345