Piotrek Dobra Rada, odc. 330 – 3 tipy o pracy zdalnej z Japonii

Dzisiaj sięgam po wsparcie w pracy zdalnej aż do Japonii. Dlaczego tam? Bo kojarzą mi się z przepracowaniem i karoshi – a to może być już temat związany z brakiem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, jakże bliskim w pracy zdalnej. W 330 już odcinku Piotrka Dobrej Rady opowiadam, jak radzą sobie Japończycy z kwestiami wellbeingu czy efektywnej komunikacji w pracy zdalnej – mówię o small talkach, wsparciu emocjonalnym, docenianiu czy frustracji. Posłuchajcie, obejrzyjcie lub przeczytajcie. Zapraszam

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #japonia

Cześć! Nazywam się Piotrek Konopka i witam was w kolejnym, 330 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat tego, jak z problemami w pracy zdalnej radzą sobie Japończycy.

Japończycy, jako naród, od wielu lat (przynajmniej mi) kojarzyli się także z tym, że występowały tam przypadki śmierci z powodu przepracowania czyli karoshi. I w poszukiwaniach tematów i zagadnień dotyczących pracy zdalnej postanowiłem w końcu zajrzeć do Japonii i znalazłem taki poradnik, jak sobie Japończycy radzą właśnie z problemami w pracy zdalnej i w jaki sposób podchodzą do tych zagadnień, tak żeby im się pracowało łatwiej. Te tematy zostały zgrupowane w trzy obszary.

Pierwszym z tych obszarów to jest budowanie powiązań, budowanie relacji i efektywnej komunikacji w pracy. Japońscy specjaliści doradzają, żeby tworzyć wirtualne więzi ze swoimi współpracownikami

  • Zawsze rozpoczynajcie telco poprzez krótkiego small talka na temat tego, co się zdarzyło w życiu u waszych współpracowników.
  • Jeżeli uważacie, to możecie również takiego small talka zrobić na końcu każdej waszej Skypeokonferencji czy Zoomokonferencji.
  • W ten sposób zrozumiecie, i zapamiętacie, że po drugiej stronie ekranu jest człowiek taki sam jak wy, ze swoimi problemami, ze swoimi osiągnięciami.
  • komunikacja – jeżeli możecie – idźcie na szkolenie z efektywnej komunikacji, ale na takie szkolenie, które skupia się na tym, żeby komunikaty były jak najbardziej przejrzyste, jak najbardziej bezpośrednie oraz żeby były związane z odpowiednią dozą empatii
  • a jeżeli na samym końcu mimo wszystko ta komunikacja nie będzie wyglądała idealnie i będziecie mieli z nią jakieś problemy, to porozmawiajcie ze swoim współpracownikiem czy przyjacielem lub idźcie do terapeuty, psychologa,psychiatry czy innego człowieka, który pomoże wam w kwestiach właśnie takich mentalnych, po to, żeby wymyślić, wspólnie opracować i wdrożyć jakieś podejście związane z właśnie z rozwiązaniem tego problemu komunikacyjnego albo żeby opracować odpowiednie strategie radzenia sobie ze stresem w trakcie tej komunikacji.

Drugi obszar, na który zwracają nasi japońscy koledzy, to jest ciało. Powinniśmy o to ciało w nasze zadbać.

  • Przede wszystkim pracujemy cały czas przy komputerze – to zróbmy sobie przerwy i dajmy sobie czas na odpoczęcie i po prostu niech nasze oczy odpoczną od tego monitora komputerowego. Róbmy tak co najmniej raz na 20 minut
  • jeżeli to jest możliwe, powinniśmy pójść na spacer i porozciągać się w trakcie tego spaceru, tak jak to tylko możliwe. Oczywiście zrobić na zewnątrz, możemy to zrobić wewnątrz mieszkania czy wewnątrz domu. Możemy to zrobić przy naszej ulubionej muzyce. Możemy odpuścić sobie całkowicie inne bodźce i po prostu skupić się na spacerze. W ten sposób nasze ciało odwdzięczy nam się tym, że nie będzie zmęczone i my nie będziemy zmęczeni na koniec dnia naszej pracy.

I trzeci obszary, o którym mówią Japończycy – to, że nie należy zaniedbać relacji w domu i należy poszukiwać pomocy jeżeli jej potrzebujemy. 

  • wśród naszych bliskich rozmawiajmy o tym, jak wyglądają nasze rutyny. Kto kiedy pracuje? Kto kiedy wychodzi z domu? Kto się zajmuje dziećmi? Kto gotuje obiad. Warto, być może, wdrożyć współdzielone kalendarze tak, żeby wszyscy domownicy widzieli, kto kiedy ma czas
  • po drugie wyrażajcie wdzięczność. Wyrażajcie docenienie. Doceniajmy to, że ludzie coś robią, bo nawet zrobienie prostego prania w trakcie przerwy w pracy, w tej pracy zdalnej powinno zostać dostrzeżone. Bo oczywiście ludzie teoretycznie powinni to wszystko robić w domu, ale z drugiej strony warto właśnie docenić to, że ktoś pamiętał o czymś domowym w trakcie swojej pracy zawodowej
  • I po trzecie i ostatnie – dajcie znać innym osobom, że być może jesteście jakim zachowaniem zmęczeni bądź sfrustrowani. Używajcie takich określeń “ja myślę”, “ja nie dostrzegam”, “ja zauważam” – bo wtedy będziecie mogli też opisać to, jak wy się czujecie. Opiszcie też (na przykład) jakich zachowań wy oczekujecie od drugiej strony. W ten sposób to życie, ta praca i to wspólne mieszkanie nie będzie nas męczyło, nie będzie nam przeszkadzało. Będzie nam się żyło wszystkim lepiej 

Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie!

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/RJTO5nrRnzU 

Link do podcastu https://pod.fo/e/f2765 

SoundCloud https://soundcloud.com/piotr-konopka-286414158/piotrek-dobra-rada-odc-330-3-tipy-o-pracy-zdalnej-z-japonii 

Inspiracja https://www.tokyomentalhealth.com/remote-work-tips/ 

Inspiracja https://www.goodtherapy.org/blog/psychpedia/i-message 

Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view  

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Spotifyhttps://open.spotify.com/show/6bu6ZEMBKJAd2LMLr7ABKP