Dzisiejszy, 34. odcinek Piotrka Dobrej Rady został zainspirowany cytatem z profilu LinkedInowego Krzysztofa Herdzika – „You cannot google experience”. Z tego odcinka dowiecie się:
- Skąd czerpać wiedzę o pracy zdalnej i czy trzeba za nią płacić
- czy praca zdalna jest trudna
- czy można w tydzień do pracy zdalnej przenieść jedną z największych firm w Polsce
Pytaniem otwartym pozostaje to, czy trwałe wdrożenie pracy zdalnej może wiązać się z kosztami po stronie organizacji.
Transkrypcja poniżej
Cześć, nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w 34 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat różnicy między wiedzą a doświadczeniem, właśnie w ujęciu pracy zdalnej.
W momencie, gdy 13 marca, właściwie większa część naszego społeczeństwa trafiła przymusowo do pracy zdalnej (czyli zaczęła pracować tam skąd musi pracować, a nie tam skąd chce), nastąpił w internecie, na LinkedInie i w różnego innego rodzaju mediach społecznościowych wysyp specjalistów zajmujących się pracą zdalną. Oczywiście praca zdalna sama w sobie, to nie jest żaden rocket science. Po prostu warto przestrzegać kilku reguł, warto wdrożyć kilka procesów i procedur, warto zastanowić się nad kilkoma elementami dotyczącymi na przykład budowy relacji w rozproszonych zespołach. I to nie jest trudnego.
Natomiast, jeżeli chodzi później o wdrożenie, to tutaj chciałbym się posłużyć cytatem, który wczoraj przeczytałem u mojego kolegi z byłej firmy, u Krzyśka Herdzika. Krzysiek Herdzik wczoraj na LinkedInie napisał, że „You cannot google experience”. I według mnie jest to kwintesencja tego, to odróżnia trenerów, coachów i specjalistów od pracy zdalnej dostarczających darmową wiedzę dzisiaj właściwie wszystkim:
- ponieważ ta darmowa wiedza pojawia się w każdym zakątku internetu;
- ponieważ jest to sposób, czy możliwość pokazania się jako ekspert w danej dziedzinie.
Natomiast doświadczenie, umiejętność wytłumaczenia przeszłości, swoich przeżyć i przekazania tej wiedzy w taki sposób, aby druga strona zrozumiała i nie musiała popełniać tych samych błędów, które popełnił wykładowca, trener czy coach. Tak, żeby ta wiedza została nabyta jak najsprawniej.
Ponieważ ja przez ostatnie 8 lat pracując prawie wyłącznie zdalnie, miałem czas i komfort do tego, żeby popełnić błędy i żeby ta praca zdalna dla mnie stała się czymś naturalnym.
Natomiast większość ludzi dzisiaj pracę zdalną musi przyswoić w trybie natychmiastowym. Oczywiście można spróbować wdrożyć pracę zdalną bardzo szybko – na przykład jeden z operatorów telekomunikacyjnych w Polsce, jeden z 4 wiodących w ciągu tygodnia wysłał wszystkich swoich pracowników do pracy zdalnej. Jednak czy udało im się wdrożyć pracę zdalną na stałe, czy to będzie sukces, to się okaże.
I tutaj różnica będzie właśnie polegała na tym, czy będą korzystali wyłącznie z wiedzy teoretycznej czy będą podpierali się osobami, które mają doświadczenie w danej dziedzinie.
Tak, że różnica między wiedzą a doświadczeniem jest taka, że wiedza może być darmowa (czego dowodem jest cała masa contentu i materiału, który jest na LinkedInie na przykład). Natomiast za doświadczenie i za umiejętność przekazania tego doświadczenia na pewno trzeba będzie płacić. I różnica między wiedzą i doświadczeniem może być policzona w pieniądzach.
Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie
Link do odcinka na Youtube https://www.youtube.com/watch?v=95CGZnqbUoA
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
LinkedIn Krzysztofa Herdzika https://www.linkedin.com/in/krzysztofherdzik/
Tunein https://tunein.com/podcasts/Business–Economics-Podcasts/Piotrek-Dobra-Rada-p1324693/
Soundcloud https://soundcloud.com/piotr-konopka-286414158/piotrek-dobra-rada-odc-34-wiedza-a-doswiadczenie
Spotify https://open.spotify.com/show/6bu6ZEMBKJAd2LMLr7ABKP