Piotrek Dobra Rada, odc. 111 – 3 protipy na wdrożenie kultury organizacyjnej

Wczoraj było filozoficznie, dzisiaj będzie praktycznie. W 111 odcinku podaję 3 protipy, jak ułatwić sobie wdrażanie zdalnej kultury organizacyjnej. Praca zdalna nie zabija bowiem kultury – ona ją odsłania. 

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #kulturaorganizacyjna #tips’n’tricks

Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 111 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj podsumuję kulturę organizacyjną i zastanowimy się nad tym, jak można w ogóle tą kulturę organizacyjną w pracy zdalnej wdrażać.

Przez ostatnie 2 odcinki mówiłem o tych elementach, które są widoczne (jak artefakty), jak i o podstawowych założeniach kultury organizacyjnej (które są raczej niewidoczne). Natomiast, jeżeli teraz mamy taki moment w życiu każdej organizacji, gdzie pracownicy zastanawiają się nad tym, że jeżeli mogą pracować zewsząd, to właściwie skąd mogą pracować? To jest dla nich dostępny cały świat (poza oczywiście ograniczeniami wynikającymi z pandemii). Gdy takie olbrzymie firmy, jak na przykład Twitter, mówią o tym, że właściwie będzie można pracować zdalnie z domu, właściwie już na czas nieokreślony. To warto się zastanowić nad tym, jakie to ma przełożenie na kulturę organizacyjną.

Zdajemy sobie sprawę że wdrożenie narzędzia czy wdrożenie procedury jest rozwiązaniem dosyć prostym czy relatywnie prostym. Natomiast zmiana kultury organizacyjnej jest rozwiązaniem trudnym czy bardziej czasochłonnym czy bardziej energochłonnym. Ponieważ firmy, które ustawiły sobie procesy cyfrowe, które ustawiły sobie procesy zdalne, szybciej umieją przyzwyczaić się do tego, że ich pracownicy pracują nie z biura, a z domu. 

Oczywiście pojawiają się pewnego rodzaju zagrożenia, związane z tym, że pracownicy, na przykład, czują się oderwani od swoich zespołów, a nowi pracownicy nie integrują się tak mocno ze swoimi zespołami, jak to było do tej pory. 

Ale należy sobie postawić takie pytanie, czy to nie jest szansa strategiczna na to, żeby wdrożyć kulturę organizacyjną od początku? Ponieważ kultura organizacyjna nie buduje się sama. Budują ją ludzie i zwłaszcza, jeżeli ci ludzie będą pracowali na zewnątrz biura, to jest to proces, który warto rozważyć z takiego nawet strategicznego poziomu organizacji.

Jakie trzy kroki czy trzy obszary warto rozważyć w trakcie budowy kultury organizacyjnej, tak żeby ta kultura była pozytywnie odbierana?

  1. przede wszystkim starajcie się mimo wszystko spotykać twarzą w twarz, tak często jak to jest możliwe, zwłaszcza na początku poznawania się z ludźmi. Jeżeli to są na przykład nowi pracownicy – ponieważ badania pokazują, że, jeżeli poznamy czy nawiążemy relacje z człowiekiem bezpośrednio, to później utrzymanie tej relacji, już w sposób zdalny, będzie o wiele łatwiejsze. To jest tak, jak z dawno niewidzianym przyjacielem. Tak naprawdę, jeżeli mamy już tą relację, to to, czy z nim spotkamy się na Zoomie czy spotkamy stacjonarnie, ma mniejszą rolę ponieważ my już spotkaliśmy się stacjonarnie. Natomiast, jeżeli chcemy zbudować przyjaźń tylko poprzez relacje zdalne, to już jest ciężej
  2. drugim obszarem to jest to, że warto mieć jednak włączone kamerki w trakcie telekonferencji na Zoomie. Ponieważ ponad 60% komunikacji odbywa się w sposób niewerbalny. Ponieważ dodatkowo syndrom tego zmęczenia na Zoomie istnieje i on rzeczywiście funkcjonuje, firmy bardzo często przechodzą wyłącznie na komunikację głosową. Ale zastanówcie się na tym, jakie to ma znaczenie na przykład dla nowych pracowników, którzy rozpoznają tylko i wyłącznie głosy swoich kolegów z firmy? Nie widzą ich twarzy. Nie umieją dostrzec pewnych subtelnych grymasów, wyrazów twarzy, emocji, których na tych twarzach się pojawiają. Natomiast kultura organizacyjna jest, czy wiedza na jej temat, jest zdobywana poprzez przykładanie uwagi, poprzez obserwowanie takich niewielkich subtelności. Jeżeli dorastamy w ramach pewnej kultury, to my się tej kultury uczymy. Zauważamy to, na co inni zwracają uwagę i dostrzegamy też to, na to co inni tej uwagi nie zwracają. Tak, że dołóżmy starań do tego, żeby jednak ta komunikacja w trakcie budowy kultury organizacyjnej na nowo odbywała się także z wykorzystaniem obrazu.
  3. I trzeci taki dosyć istotny obszar – to należy być bezpośrednim, a później należy ten przekaz tylko wzmacniać. Kultura jest często – tak jak już wspomniałem – czymś, czego doświadczamy raczej niż jest intencjonalnie budowane. Ponieważ my to czujemy, obserwujemy. Natomiast ciężko nam jest powiedzieć, jaką postawę chcemy wdrożyć, jak tą postawę należy wdrożyć. Natomiast zespoły zdalne i ich liderzy muszą umieć zidentyfikować pewne wzorce, pożądane wzorce zachowań i interakcji. Muszą je oznajmić, bo często jest tak, że ludzie ich nie dostrzegają. A później te osoby zarządzające powinny tak często doprowadzać do korzystania czy używania danego wzorca, aż on się stanie nawykiem, rutyną. Aż wejdzie w krew pracownikowi i aż wejdzie w obieg tej kultury organizacyjnej wewnątrz firmy. Powinniśmy się zastanowić nad tym, które elementy są pożądane, które są ważne, na które elementy natomiast nie powinniśmy w ogóle zwracać uwagi. Ponieważ kultura pracy w organizacji zdalnej i kultura organizacyjna takiej zdalnej firmy to nie jest byt nieistniejący. Bo to, że my tej kultury nie widzimy, to że my jej nie dostrzegamy, przynajmniej dzisiaj, Może być dopiero początkiem drogi, ponieważ zdalna praca nie likwiduje kultury.Zdalna praca tak naprawdę tą kulturę przed nami odkrywa, bo musimy zacząć o niej otwarcie mówić.

Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie.

Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/d0rzlCpwd0E 

Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view  

Link do podcastu https://pod.fo/e/28bca 

inspiracja https://www.forbes.com/sites/servicenow/2020/08/28/turn-remote-work-from-culture-killer-to-culture-creator/#5f3fa1547325 

Inspiracja https://www.wsj.com/articles/when-workers-can-live-anywhere-many-ask-why-do-i-live-here-11592386201

Inspiracja https://www.npr.org/2020/06/22/870029658/get-a-comfortable-chair-permanent-work-from-home-is-coming

badanie https://search.lib.umich.edu/articles/record/FETCH-proquest_journals_17809930143?query=author%3AFrazier%2C+Matthew+J

Badanie https://science.sciencemag.org/content/330/6004/686.abstract 

SoundCloud

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Spotifyhttps://open.spotify.com/show/6bu6ZEMBKJAd2LMLr7ABKP