Piotrek Dobra Rada, odc. 112 – czy jesteś mikromanagerem

Jak nie zostać znienawidzonym przez pracowników mikromanagrem? Jak ułatwić pracę sobie i innym? W 112 odcinku Piotrka Dobrej Rady mówię o dupokrytkach i programach szpiegujących czy o pingowaniu i konieczności reakcji na maila w 3 minuty po jego otrzymaniu. A tak naprawdę poruszam 3 obszary do analizy i poprawienia w modelu “SPRAWDŹ – OCEŃ – DZIAŁAJ”. 

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #micromanagement

Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 112 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat tego, co niektórzy określają mianem mikromenedżera

Czy w ogóle stałeś się mikromenedżerem? Okazuje się, że zwiększenie ilości oprogramowań szpiegujących pokazuje, że z zaufaniem jest słabo. Niektóre firmy sprzedające takie oprogramowania, które na przykład śledzą ruchy myszki czy robią zrzuty ekranu, odnotowały wzrosty sprzedaży ponad 300%.

Nawet jeżeli miałeś pojęcie, co to jest mikrozarządzanie i miałeś poczucie, że jako menedżer dajesz sobie radę i nie jesteś taki mikromenedżerem, to najczęściej było to związane z tym, że widziałeś swoich pracowników. Natomiast praca zdalna bardzo zmieniła tą sytuację i mikrozarządzanie objawiło się w tej pracy zdalnej bardzo mocno.

Co to w ogóle jest to mikrozarządzanie? Jest to sytuacja, gdy szefowie próbują wymusić nadmierną kontrolę nad swoimi pracownikami. Mogą stać za tym dobre chęci, jednak jest to bardzo mocno szkodliwe. W książce Harry’ego Chambersa jest takie badanie, z którego wynika, że 85% osób poddanych właśnie procesowi mikrozarządzania stwierdziło, że ich morale uległo pogorszeniu. W dłuższym czasie, w ogóle obniżenie morale czy obniżenie samopoczucia związanego z pracą, zdecydowanie obniża produktywność i zwiększa rotację.

Co ma wszystko to wspólnego z pracą zdalną? Okazuje się bowiem, że jeżeli jesteś menedżerem, który zarządza zdalnym zespołem, to na samym początku masz takie poczucie, że nie wiesz czy ci ludzie pracują czy się obijają. Jednakże nadmierna kontrola z drakońskimi regułami, na przykład takimi jak “Wyślij maila w odpowiedzi na mojego maila pingującego w ciągu 3 minut, bo jak nie, to COŚ”, to taka kontrola nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Zamiast tego wystarczy jasno określić cele i ustawić przejrzyste sposoby komunikacji. Ale jeżeli to zrobisz, to pamiętaj, żeby nadal tych ludzi nie pingować.

Jak można w ogóle sprawdzić, kiedy jesteś mikromenedżerem? Przede wszystkim przy przestawiłeś się z osoby, która zarządza, z osoby, która ułatwia pracę innym, na osobę wykonującą czynności. Nie delegujesz po prostu. Jest badanie, które znajdziecie w linku pod filmem, na dole, przeprowadzone przez Harvard Business Review, co tak naprawdę menedżerowie myślą, mówiąc niektóre zdania, odnośnie właśnie delegowaniu:

  • zaoszczędzę czas, gdy zrobię to sam – to tak naprawdę mówisz: Nie wierzę w to, że zrobią to dobrze na czas
  • jest zbyt wysoka stawka do tego, żeby ponieść klęskę, ponieść porażkę lub żeby zrobić coś źle – nie ufam swoim pracownikom na tyle, żeby powierzyć im tak odpowiedzialne zadanie
  • To jest moja odpowiedzialność, że coś nie zostanie dowiezione na czas – oni tego nie zrobią, jeżeli nie będę nad nimi stał,
  • i tak dalej, i tak dalej

Jak w ogóle można podejść do tematu sprawdzenia i uniknięcia takiego ryzyka związanego z wykonywaniem czynności? Związanego z zarządzaniem?

  1. Przede wszystkim na początku należy sprawdzić, czy teraz robię coś, czego nie robiłem wcześniej samodzielnie.
  2. Jeżeli takie czynności znajdują się na twojej liście, warto ocenić, które z tych czynności można oddać ludziom, zamiast robić samemu.
  3. I jako trzeci krok w tym cyklu – po prostu zaufaj ludziom, że będą wykonywali swoją pracę, ponieważ za nią dostają pieniądze.

Drugim elementem związanym z byciem, czy sprawdzeniem, czy jest się mikromenedżerem, jest obecność na bardzo wielu spotkaniach. Po prostu nagle kalendarz Ci spuchł i wypełnił się po brzegi. I nie masz czasu wykonywać swojej pracy, bo jesteś na spotkaniach.

  1. Na samym początku sprawdź, jak wiele czasu zajmują ci te wszystkie spotkania? I co to są za spotkania? I jakie one są? Jakiej tematyki? Kto cię na nie zaprosił?
  2. W drugim podejściu oceń, czy Twoja obecność jest na tych spotkaniach naprawdę kluczowa.
  3. I trzecim krokiem to jest po prostu zacznij działać – odmawiaj udziału w spotkaniach, które uznasz, że nie są istotne dla tego, co robisz i ludzie cię po prostu zapraszają, ponieważ chcą mieć tak zwaną dupokrytkę albo chcą cię włączyć w proces decyzyjny, który powinien być po ich stronie. I oczywiście ze swojej strony nie zapraszaj na spotkania (które ty organizujesz) nie zapraszaj ludzi, którzy nie są do tego bardzo potrzebni. Nie zapraszaj wszystkich świętych, tak jak leci Ci lista teleadresowa

Trzecim elementem, związanym ze sprawdzeniem tego, czy jesteś mikromenadżerem, jest poczucie, że nie kontrolujesz niczego, przez cały czas. Jak do tego problemu można podejść?

  1. Przede wszystkim sprawdź, co cię tak naprawdę przytłacza. Czy to jest jakiś projekt czy zbyt dużo pracy?
  2. Oceń, co jest tak naprawdę przyczyną takiego stresu. Co cię tak naprawdę martwi w tym całym zestawieniu? To musi być praca wykonana przez ciebie.
  3. I w trzecim podejściu, po prostu działaj – ustal cel, strategię, ustal agendę, harmonogram i realizuj po kolei – tak, aby wyeliminować wszystkie rzeczy, które cię dodatkowo stresują czy dodatkowo przytłaczają.

Jak można podsumować dzisiejszy odcinek? Ludzie przede wszystkim pracują za dużo. Czują się przytłoczeni. A czasami zdarza się tak, że nikt po prostu nie docenia ich pracy. Usprawnienie komunikacji i jasno postawione cele podnoszą morale, podnoszą efektywność w pracy i zmniejszają rotację, czasami nawet o 22%. Natomiast zaangażowani pracownicy są bardzo często o 38% (zgodnie z badaniami amerykańskich naukowców), są o 38% bardziej wydajni.

Po prostu – jak to się mówi popularnie – cofnij się wstecz… Tak naprawdę: cofnijcie się troszkę. Zobaczcie z oddali swój styl pracy. Oceńcie go. I przede wszystkim postawcie sobie taką wizję, że nie będziecie tym znienawidzonym przez wszystkich mikromenedżerem.

Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie.

Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/KNjdvia4nO4 

Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view  

Link do podcastu https://pod.fo/e/28e94 

inspiracja 

badanie HBR https://drscdn.500px.org/photo/1021125369/m%3D900/v2?sig=51da73542ddd07529a587b3846331080d1931c91629879db4fcfa016285be940

książka Harry E. Chambers https://www.amazon.com/My-Way-Highway-Micromanagement-Survival/dp/1576752968

SoundCloud

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Spotify