Piotrek Dobra Rada, odc. 127 – AR, VR i sensory haptyczne w pracy zdalnej

Po wysłuchaniu wywiadu z Markiem Zuckerbergiem, puszczam wodze fantazji odnośnie przyszłości pracy zdalnej wspieranej przez gogle Oculusa #AR / #VR i sensory haptyczne (które zobaczymy w Sony PS5) lub nawet przez neurolink Elona Muska. Podpieram się komentarzami Artura Kurasińskiego. Może cała pandemia pójdzie w niepamięć, gdy zamiast telefonów komórkowych i całego hardware’u który nas dzisiaj otacza, otoczymy się w rzeczywistością wirtualną? Czy #Cyberpunk już tu jest?

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna

Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 127 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat tego, jak przyszłość pracy zdalnej, z mojego punktu widzenia, będzie wyglądała w momencie, gdy Mark Zuckerberg spełni swoje zapowiedzi.

Kilka dni temu pojawił się wywiad Marka Zuckerberga w takim youtuberem Marqueesem Brownlee i ten wywiad dotyczył w przyszłości smartfonów i rzeczywistości wirtualnej oraz rzeczywistości rozszerzonej.

Facebook od dawna inwestuje w rozwój przegląd rzeczywistości wirtualnej. Kupił taką firmę kilka lat temu, firma nazywa się Oculus. Ta firma produkuje gogle do rzeczywistości wirtualnej. W 2019 roku Facebook kupił też firmę Beat Games – jest to czeska firma zajmująca się tworzeniem gier, właśnie w rzeczywistości wirtualnej. I jakiś czas temu pojawiły się również informacje o rozpoczęciu pracy nad systemem operacyjnym, właśnie do sprzętu VR.

Mark Zuckerberg powiedział, że niedługo powinien nastąpić zmierzch technologii smartfonów. I ten zmierzch powinien nastąpić wtedy, gdy pojawiają się dobre technologie AR (czyli Augmented Reality czyli rzeczywistości rozszerzonej) i VR (czyli Virtual Reality czyli rzeczywistości wirtualnej). 

I teraz sobie wyobraźcie taką sytuację. Jeżeli dzisiaj mamy telefon którego ekran oczywiście służy nam do oglądania, na przykład uczestników wideokonferencji, mamy głośnik i mikrofon, w których słyszymy ludzi, którzy są po drugiej stronie linii telefonicznej czy linii internetowej, z którymi właśnie odbywamy tele- bądź wideokonferencje, i nagle to wszystko zostanie zastąpione przez gogle i okulary związane z rzeczywistością wirtualną i rzeczywistością rozszerzoną.

Przypomnę, że Facebook nie jest firmą hardware’ową, nie produkuje sprzętu na taką skalę jak Nvidia Czy Apple. Natomiast nie ma swojego narzędzia do przeglądania Internetu – tak jak mówi Artur Kurasiński – z Facebooka, Instagrama czy WhatsAppa korzystamy z wykorzystaniem narzędzi od innych producentów. Facebook chciałbym mieć takie okienko na swój własny świat, który produkuje – czyli na przykład na Facebooka – ale jeszcze tego okienka nie ma. I dla niego tym okienkiem mogło być właśnie gogle rzeczywistości wirtualnej.

Tak, jak Artur Kurasiński jeszcze przypomina, w ciągu 12 miesięcy Apple powinno wypuścić już w pełni działające, normalnie działające, komercyjnie okulary VR. To znaczy, że pewnie za Apple podążą następni producenci.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na to, że brakuje nam jeszcze tylko zmysłu dotyku. Ale tą technologię za chwilę będziemy mogli poznać – przynajmniej zalążki tej technologii – ponieważ w kontrolerach do Sony PlayStation PS5 będą zaimplementowane właśnie takie wrażenia haptyczne, które pozwolą wam poczuć to, co będzie się działo w grze.

To teraz sobie wyobraźcie sytuację. Przewińmy szybko do przodu. Zróbmy Fast forward. I na przykład za 3 lata praca zdalna będzie wyglądała całkowicie inaczej niż wygląda dzisiaj. Ponieważ dzisiaj potrzebujemy całej masy sprzętu by prowadzić wideo- i telekonferencję. Bo potrzebujemy dobrego oświetlenia, kamery, ekranu, mikrofonu, głośników, komputera, być może drugiego ekranu, na którym widzimy tekst, być może trzeciego ekranu, na którym widzimy ludzi, i tak dalej i tak dalej. A wyobraźcie sobie, że to wszystko nagle staje obok nas. Po prostu mam zakładamy gogle, zakładamy okulary VR, być może uda się to wszystko połączyć razem z technologią Elona Muska do bezpośredniego wpięcia się komputerem do mózgu człowieka i wtedy będziemy mieli rzeczywistość wirtualną na wyciągnięcie ręki.

I być może ta nasza praca zdalna będzie wyglądała całkowicie inaczej, bo będziemy mogli widzieć w skali 1 do 1 naszego kolegę, naszą koleżankę z biurka obok, pomimo tego że ta osoba będzie pracowała zdalnie z dowolnego miejsca na świecie i my będziemy pracowali z dowolnego miejsca na świecie. Co więcej – nie dość, że będziemy mogli z tą osobą porozmawiać, ją widzieć i ją usłyszeć, to być może poprzez wdrożenia haptyczne, poprzez te sensory, które pozwolą przekazywać dotyk – być może będziemy mogli przywitać się z tą osobą. Być może wejdziemy w rzeczywistość wirtualną w takim stopniu, w jakim jeszcze do niedawna mogliśmy tylko fantazjować, mogliśmy to widzieć tylko w filmach science-fiction.

Być może praca zdalna ulegnie odmienieniu w momencie, gdy Facebook zdecyduje się na mocne zaimplementowanie technologii rzeczywistości wirtualnej. Myślę że jest wielu geeków technologicznych, jest wiele osób, które chciałyby to wypróbować. Myślę, że jestem jedną z tych osób, która pewnie pierwsza ustawiłaby się w kolejce do takich rozwiązań technologicznych, ale mam poczucie że wizja cyberpunkowej przyszłości jest tuż obok, na wyciągnięcie ręki

Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia w jutro. Na razie.

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/lKiuovNNroM 

Link do podcastu https://pod.fo/e/9d94e 

SoundCloud

Wywiad z Zuckerbergiem https://www.youtube.com/watch?v=eAagtcAup0o 

Wypowiedź Artura Kurasińskiego https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mark-zuckerberg-wirtualna-rzeczywistosc-zastapi-smartfony-to-przemyslana-wizja-facebooka-vr-jaki-sprzet-jak-korzystac-ceny-oferta 

Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view  

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Spotifyhttps://open.spotify.com/show/6bu6ZEMBKJAd2LMLr7ABKP