Piotrek Dobra Rada, odc. 158 – 15 negatywnych cech pracy zdalnej

Dzisiaj będzie negatywnie – TOP15 najgorszych cech pracy zdalnej. O dyskryminacji, kosztach, wypaleniu, depresji i wielu innych… A co – nie zawsze musi być kolorowo

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna

Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 158 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat 15 negatywnych czynników, które kojarzą się nam bardzo mocno właśnie z pracą zdalną.

Przez ostatnie właściwie 157 odcinków mówiłem o tym, że praca zdalna jest fajna, warto sobie z nią radzić. Podawałem różnego rodzaju przykłady tego, w jaki sposób sobie radzić, ale dzisiejszy odcinek będzie inny. Ponieważ mamy prawie że środek listopada. Pogoda za oknem jest taka, jaka jest w Polsce – czyli ponuro, zimno, mokro, ciemno, do domu daleko…

Także dzisiaj nie będzie na wesoło. Dzisiaj będzie smutnie – czyli 15 punktów które są słabe w pracy zdalnej:

  1. Po pierwsze izolacja i samotność to jest coś, co nas bardzo mocno wyczerpuje psychicznie
  2. Po drugie – jeżeli zaczyna się telekonferencja, która sama w sobie jest wyczerpująca, zakładamy na twarz maskę, pancerzyk. Uśmiechamy się po amerykańsku i mówimy że wszystko jest fajnie. A tak naprawdę tak nie jest
  3. po trzecie trudno jest budować relacje z kimś, kogo się nigdy w życiu na oczy nie widziało. A właściwie nie widziało się go samodzielnie na własne, żywe oczy. Nie mówimy o oglądaniu tej osoby przez kamerkę na telekonferencji
  4. Po czwarte – bardzo trudno jest pracować w zespole, jeżeli tych ludzi nie widziało się nigdy na żywo. I nie mówimy tutaj o zespołach, które pracowały przez dłuższy czas już samodzielnie, stacjonarnie i przyszły na pracę zdalną. Mówimy tu o ludziach, którzy dołączyli do naszego zespołu albo w ogóle o zespołach, które są stworzone już po etapie, gdy nasza firma przeszła całkowicie na pracę zdalną
  5. Po piąte – pojawiają się w problemy psychiczne i to poważne problemy psychiczne związane z odosobnieniem społecznym
  6. po szóste – brak interakcji społecznych jest problemem. Nawet dla introwertyków, czyli jeżeli lubicie siedzieć sami w domu, to nagle się okazuje, że to siedzenie samemu w domu nie jest takie fajne, jakby się wam wydawało. Aczkolwiek znam przykłady ludzi, którym to siedzenie w domu bardzo odpowiada
  7. szybciej się wypalacie zawodowo – to jest punkt numer siedem
  8. Punkt numer osiem – trudno jest wyłączyć się na koniec dnia pracy w domu. Czyli pracujemy dłużej. Jak to ktoś ostatnio powiedział – pracuje się 8 godzin, czyli od 8:00 do 8:00
  9. Kultura organizacyjna firmy wchodzi na całkowicie inny poziom komplikacji i nie umiemy tego ogarnąć
  10. Dziesiąte – komunikacja jest bezosobowa. Komunikacja staje się asynchroniczna i tak naprawdę rozmawiamy z pudełkiem, do monitora a nie rozmawiamy z ludźmi.
  11. Po jedenaste – pracodawcy nie dostrzegają rosnącego niezadowolenia pracowników w odpowiednim, szybkim tempie. I nagle może się okazać, że w firmie nie ma już kto pracować, bo wszyscy są niezadowoleni i się pozwalniali
  12. Dwunaste – to jest rzecz związana z kosztami. Pojawiają się bowiem nowe, dodatkowe koszty związane z uruchomieniem tej pracy zdalnej, które nie były wcześniej planowane. I mówimy tutaj zarówno o komputerze, o urządzeniu biura w domu czy w mieszkaniu człowieka, który do niedawna przychodził do biura. Ale też mówimy o powierzchniach biurowych, które stoją całkowicie puste, a które musimy nadal wynajmować i nadal ogrzewać.
  13. Jako trzynasty punkt – warto zwrócić uwagę na ryzyka związane z cyberbezpieczeństwem i z tym, że po prostu w pracy zdalnej, jeżeli ludzie nie będą zwracali na to uwagi, nasza firma może łatwiej stracić kluczowe dane
  14. Jako punkt czternasty, przedostatni – warto zwrócić uwagę na to, że pracownicy, którzy osiągają ponadprzeciętne rezultaty, mogą być łatwo pominięci. Dodatkowo może się zdarzyć, że zaczniemy dyskryminować niektórych ludzi, których nigdy w życiu na oczy nie widzieliśmy lub faworyzować tych, których kiedykolwiek widzieliśmy na oczy i nasza relacja z nimi jest bliższa
  15. I piętnasta, ostatnia pozycja na liście tych negatywnych czynników – łatwo jest śledzić pracownika, nawet do przesady. Ponieważ najczęściej nie ma żadnych formalnych mechanizmów, które to ograniczają.

Dzisiaj, w ten ponury, listopadowy dzień zrobiłem odcinek o tym jakich to jest 15 negatywnych czynników związanych z praca zdalną. Ale nie bójcie się, bo wiedzcie, że w czwartek zrobię 15 czynników pozytywnych, które będą związane z pracą zdalną.

Dzięki serdeczne. do zobaczenia i usłyszenia pojutrze bo jutro weekend długi. Tak, że dzięki serdeczne. Na razie!

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/LImQ4DCt8OY 

Link do podcastu https://pod.fo/e/a6740 

SoundCloud

Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view  

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Spotifyhttps://open.spotify.com/show/6bu6ZEMBKJAd2LMLr7ABKP