Dzisiaj opowiem o tym, jak radzić sobie z toksycznym pracownikiem. Praca zdalna powoduje, że niektóre zachowania są trudniejsze do rozpoznania. Dlatego opisuję 6 czynności, które pozwolą wam na identyfikację i eliminację zachowań toksycznych w waszej organizacji. Pracujemy w trybie zdalnym trochę pod przymusem – nie dokładajmy więc dodatkowych toksycznych zachowań do naszej pracy
#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #toxicity
Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 160 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat tego, w jaki sposób można sobie radzić, pracując w modelu zdalnym bądź w modelu rozproszonym, z toksycznymi pracownikami.
Po pierwsze – należy takiego toksycznego pracownika – który na przykład unika pracy, któremu się nie chce albo który powoduje, że pracownikom innym przestaje się chcieć – to należy takiego pracownika zidentyfikować. Generalnie osoby, które są trwale negatywnie nastawione do otaczającej ich rzeczywistości i pracy i są aktywnie niezaangażowane, to te osoby najczęściej są pracownikami toksycznymi. Również te osoby bardzo często unikają odpowiedzialności i przyjęcia na klatę tego, że czegoś po drodze w tej pracy nie zrobili.
Po drugie – jako priorytet należy postawić transparentność i widoczność i przejrzystość całego procesu pracy i całej organizacji. Ponieważ pracownicy, którzy unikają pracy, przyjmują że po prostu ta praca zostanie wykonana przez kogoś innego i nie będą przez to obwinione, no bo oczywiście przecież ich szef nie patrzy im na ręce.
Jeżeli macie wdrożoną kulturę organizacyjną która to tą transparentność, przejrzystość stawia na pierwszym miejscu, to nie macie się czego obawiać. Natomiast jeżeli ta kultura jeszcze u was się nie pojawiła, warto zorganizować codzienne lub cotygodniowe spotkania tak, aby wszyscy wiedzieli, kto co ma zrobić. Ewentualne wdrożenie oprogramowania do zarządzania projektami (niech będzie najprostsze Trello czy Asana) spowoduje, że każdy będzie wiedział, co należy do jego zadań i do jego obowiązków. Wtedy tym osobom ciężej będzie uniknąć powiedzenia, że one nie wiedziały, że coś mają zrobić.
Po trzecie – należy jasno określić oczekiwania. Wyjaśnijcie swoim pracownikom, jak należy pracować z domu i czego od nich oczekujecie. To spowoduje, że pracownicy, którzy unikają tej pracy i mówią, że nie wiedzieli, co mają zrobić, nagle zostanie im wytrącony oręż z ręki. Powiedzcie na przykład, że “Bycie na cotygodniowym spotkaniu zespołu do niedawna było ważne,. ale teraz jest wręcz krytyczne, ponieważ musimy się wymieniać informacjami i firma postawiła na inne rzeczy, które są teraz od nas oczekiwane pod względem naszej wydajności. Jedną z tych rzeczy jest na przykład uczestnictwo w tym cotygodniowym spotkaniu.”
Po czwarte – pozwólcie pracownikom, żeby rozwiązywali problemy samodzielnie. To znaczy: bądźcie przy nich i niech oni mają poczucie, że wy za nimi stoicie, ale jeżeli pracownik ma problem z toksycznym współpracownikiem, niech po prostu porozmawia z tobą osobą bezpośrednio. Wtedy nie będą krążyły plotki. Pracownik spowoduje, że problem zostanie rozwiązany u źródła. A toksyczny współpracownik nie będzie rozsiewał tego negatywnego nastroju wokół siebie w dalszym ciągu.
Natomiast jeżeli pracownik ma problem z bezpośrednim poradzeniem sobie z taką toksyczną osobą – ma swojego przełożonego, ma swojego managera, z którym może porozmawiać. Niech ten menadżer włączy się w ten proces. Warto, żeby w trakcie włączenia się w ten proces wykorzystywać, na przykład, rozmowy na wideoczacie – tak, żeby ta rozmowa była rozmową twarzą w twarz a nie wyłącznie wysyłanie maili czy prostym komunikatem głosowym. W trakcie takiej rozmowy będzie można też odczytać na przykład niektóre rzeczy z mowy ciała i wtedy taka rozmowa pójdzie wam łatwiej.
Po piąte – należy stworzyć proces wsparcia ludzi, którzy sobie gorzej radzą. Ponieważ toksyczne zachowanie może się czasem objawiać na przykład stałym narzekaniem. Pracownicy utknęli w domach. Jest ciężko. Jest pandemia. Ludzie się boją i jesteśmy po raz pierwszy w takiej sytuacji. Także ten system może być istotny nie tylko dla ludzi, którzy zderzają się z toksyczną osobą, która negatywnie nastraja zespoły, ale to może być system wsparcia dla niej – ponieważ ta osoba może po prostu sobie nie radzi z otaczającą ją rzeczywistością i po prostu to toksyczne zachowanie może być rezultatem tego, co się dzieje dookoła.
Jako szósty, ostatni punkt – pamiętajcie, powinniście wiedzieć kiedy należy odpuścić. Kiedy należy pozbyć się takiej osoby. Podejmujecie wszystkie działania, które mieliście na liście do podjęcia, ale czasami warto po prostu sobie powiedzieć “dosyć” i postawić jasną granicę tego, kiedy takiego pracownika należy zwolnić. Zauważcie, że nie powinniście zatrzymywać pracowników tylko i wyłącznie dla ich rezultatów w pracy. W obecnej sytuacji w pracy zdalnej również atmosfera pracy jest bardzo ważna, jeżeli nie ważniejsza od wydajności. Tak, że postawcie sobie jasną granicę, do kiedy z danym pracownikiem czy z danym problemem będziecie sobie radzić
Tak, że to było 6 punktów jak sobie poradzić z toksycznym pracownikiem
Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia w poniedziałek. Na razie!
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/irE_Rhz5eTw
Link do podcastu https://pod.fo/e/a704b
SoundCloud
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view
iTunes
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345