Piotrek Dobra Rada, odc. 192 – jak wdrożyć pracę zdalną w 6 prostych krokach

Wdrożyć pracę zdalną nie jest trudno :). Jeśli jesteś właścicielem firmy lub zarządzasz taką firmą, która ma dopiero w planach przejść na pracę zdalną – wystarczy, że na początek wykonasz 6 kroków. Dotyczą one kwestii zarządczych i narzędzi. Dzisiaj też opisuję błędy, których warto unikać oraz możliwe problemy i ich rozwiązania. Więcej w 192 odcinku Piotrka Dobrej Rady.

#wykuwam#piotrekdobrarada#remoteonly#pracazdalna #howto

Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 192 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem o sześciu regułach czy 6 metodach, które pomogą wam przestawić waszą firmę z pracy stacjonarnej na pracę zdalną

Wyobraźcie sobie sytuację, że jesteście właścicielem firmy, jesteście zarządzającym dużą strukturą i dostajecie zadanie przestawienia pracy stacjonarnej na pracę zdalną. Jak się do tego zabrać? Przede wszystkim, na poziomie zarządczym, należy podać pełną informację dla zespołu – kiedy się to stanie? Dlaczego tak się dzieje? Jak długo będziecie pracować zdalnie. Równocześnie ten poziom zarządczy powinien zawierać taką decyzję jak to,. że należy tych wszystkich pracowników wyposażyć w niezbędny software, hardware i oczywiście dostęp do zasobów firmowych. I – ponieważ jest to pierwszy raz dla większości pracowników ta praca zdalna i mogą nie wiedzieć, jak się do tego zabrać – ułóż dla nich pierwsze harmonogramy: dzienne, tygodniowe, dwutygodniowe i miesięczne. Ale oczywiście daj im zielone światło do tego, aby te harmonogramy mogli wymieniać i dostosowywać do swoich potrzeb.

Po drugie – narzędzia. Przede wszystkim narzędzia do zarządzania takich jak trello, Jira czy Asana pozwalają ci na przydzielanie i rozliczenie zadań, monitoring postępów i raportowanie. 

Komunikacja, czyli tu mówimy o wszystkich Google Hangout, jak i Zoomie, Slacku i wielu, wielu innych narzędziach. Można używać wiadomości tekstowych, głosowych. Można używać telekonferencji. To pozwoli przyspieszyć komunikację i obieg informacji w firmie.

I jeżeli mówimy o dostępie do danych, można wymienić Google Drive, Dropbox, Confluence aż po pełne spektrum rozwiązań korporacyjnych. To jest drugi obszar – czyli narzędzia i nad tym obszarem też trzeba się pochylić.

Po trzecie – błędy, których powinieneś unikać. Więc przede wszystkim:

  • Jest to wymuszanie nadmiernego nadzoru nad pracownikami
  • po drugie niewystarczający monitoring postępu pracy i jakości tej pracy może być tym błędem
  • może być też na przykład brak wystarczającej informacji o tym, co się dzieje w firmie – o nowościach, wyzwaniach, sukcesach, bo brak tych informacji powoduje plotki
  • także z drugiej strony – zbyt wiele informacji negatywnych przekazywanych do zespołu pracującego zdalnie może powodować problemy w wydajności i zdrowiu psychicznym tych pracowników
  • błędem również będzie to, że nie będziesz monitorował nastroju i samopoczucia pracowników
  • oraz nie będziesz komunikował jasnej ścieżki rozwoju dla pracownika zdalnego

Jakie napotkasz problemy i jakie mogą rozwiązania? Przede wszystkim brak internetu, awaria serwerów, nieopłacenie oprogramowania czy jakakolwiek inna usterka techniczna – to wszystko da się załatwić backupowymi rozwiązaniami.

Ale techniczne problemy to jest pestka w porównaniu do problemów z pracownikami. Ponieważ narastający stres może powodować to, że pracownicy nie będą dotrzymywali deadline’ów. Ale warto dlatego wdrożyć regularne raportowanie – obowiązkowe dla wszystkich, także dla kadry zarządzającej.

Przepracowanie może spowodować wypalenie. Dlatego należy bardzo rygorystycznie przestrzegać również czasu pracy.

Upewnij się że, pracownikom jest wygodne pracować z domu, ponieważ mogą się również pojawić większa liczba konfliktów w trakcie pracy z domu niż w trakcie pracy z biura.

Zadbaj o dobre wsparcie HR. Wprowadź zasadę, że ważne kwestie umawia się na telekonferencjach a nie na korespondencji mailowej.

Piąty obszar – to zadbaj o ich kondycję psychiczną. Powinieneś mieć wsparcie psychologiczne dla swoich pracowników. Ta osoba powinna:

  • motywować zespół
  • zapobiegać wypaleniu zawodowemu
  • pomagać w utrzymaniu przyjaznych i profesjonalnych relacji między członkami twojego zespołu
  • ta osoba również powinna wyszukiwać potencjalne konflikty i zapobiegać im na początkowym etapie
  • również warto zadbać o to, aby pracownicy byli lojalni względem twojej firmy pomimo tego, że sytuacja bardzo mocno się zmieniła. Bo przecież wchodzili do firmy z biurem a pracują zdalnie

I ostatnia porada na koniec. Bądź liderem dla swoich pracowników a nie szefem. Wszyscy jesteśmy w tej pracy zdalnej po raz pierwszy. Tak, że ktoś musi wyznaczać kierunek i pracownicy będą się patrzyli na Ciebie.

Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie!

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/oqOZYjLS8Ek 

Link do podcastu https://pod.fo/e/b206c 

SoundCloud

Inspiracja https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2021/01/13/six-effective-tips-for-transferring-your-company-to-remote-work/?sh=f8c7a2e4348d

Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view  

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Spotifyhttps://open.spotify.com/show/6bu6ZEMBKJAd2LMLr7ABKP