Jak to jest z tą toksyczną kulturą organizacyjną? Czy jeśli była w firmie w biurze, na open space, to została tam czy też przeszła z nami do naszych domów i do pracy zdalnej? Czy plotkowanie to domena palarni, kafejek i korytarzy czy też Zooma i Slacka? Więcej odpowiedzi w 238 odcinku Piotrka Dobrej Rady. Jeśli uważasz, że Twoja firma potrzebuje wsparcia w tym zakresie – daj znać.
#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #toksyczność #plotka
Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 238 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat toksycznej kultury organizacyjnej.
Ponad rok temu, jak większość z nas trafiła na pracę zdalną, to firmy – razem z pracownikami do tej pracy zdalnej do ich domów – wysłały swoją własną kulturę organizacyjną. Jak te dni zamieniły się w tygodnie, a tygodnie w miesiące, to się nagle okazało, że ta kultura organizacyjna, która w niektórych organizacjach bywała toksyczna, to ta toksyczność nie pozostała w tych biurach, w tych zagródkach, tych open-space’ach – tylko razem z nami trafiła do naszych domów.
Generalnie toksyczne zachowania czy toksyczne miejsce pracy jest związane z tym, że osoba z jakąś mocą, z jakimś pełnomocnictwem – taka jak na przykład menedżer, dyrektor – bierze na twój celownik pojedynczą osobę i powoduje szkody psychologiczne. Takie zachowanie może być związane z molestowaniem, może być związane z obrażaniem ustny. Również mogą być to rzeczy mniej widoczne i mniej agresywne – na przykład takie jak zachowania mikroagresywne, o których mówiłem wczoraj.
Jeden z deweloperów z branży informatycznej pracujący w firmie niedaleko Los Angeles, który oczywiście prosił o zachowanie anonimowości (i te dane znalazłem w jednym tekstów na internecie, link oczywiście znajdziecie pod spodem) to ta osoba powiedziała, że zauważył w trakcie spotkań online czasami antagonizowanie niektórych osób. I to mogło się nasilać od samego początku, od marca zeszłego roku. Spadało morale zespołu, w którym ten deweloper pracuje, dzięki właśnie przemęczeniu i dzięki niedocenianiu pracowników i czymś, co on nazwał combative messaging czyli takie przekazywanie wiadomości w stylu ofensywnym od szefa. I ta osoba stwierdziła, że takie zachowanie najprawdopodobniej nie miałoby w ogóle miejsca w świecie rzeczywistym, w świecie stacjonarnym. Natomiast to zachowanie było bardzo mocno dostrzegalne w świecie zdalnym, w pracy zdalnej.
Jeżeli weźmiemy na warsztat plotki biurowe – to przede wszystkim pamiętajcie, że zgodnie z teorią Alberta Mehrabiana:
- tylko 7% komunikatu jest przekazywane poprzez treść, tego co mówimy
- 38% jest przekazywane przez nasz tonację
- a pozostałe 55% to komunikatu to są informacje przekazywane w sposób niewerbalny
I teraz, jeżeli większość komunikacji odbywa się poprzez tekst, to nagle się okazuje, że bardzo wiele osób rozumie źle treść i nie dostrzega na przykład drugiego dna w komunikatach, które pojawiają się na Messengerachbądź na różnego rodzaju firmowych Wikipediach.
Jedna z osób, która była zacytowana w tekście,stwierdziła, że w trakcie wideokonferencji na Zoomie osoby rozmawiają sobie poza Zoomem na komunikatorach i mówią na przykład ‘ten co mówi, nawet nie ma pojęcia o tym, co mówi” albo że “to jest osoba, która nie ma żadnych kompetencji do pełnienia swojej funkcji”. Najgorsze jest to, że nawet jeżeli osoba, której słowa są przytoczone, dostrzegała że to jest złe, to jednak te komunikaty były przekazywane dalej. Tak więc ta plotka z korytarzy w biurze przeniosła się także do pracy zdalnej.
To spowodowało oczywiście, że morale załogi spadało na łeb, na szyję. I ktoś na samym końcu powinien powiedzieć, że takie procedury, takie postępowanie należy uciąć. Bo nagle można zdać sobie sprawę z tego, że jeżeli my plotkujemy na zoomie w taki sposób o innych, to równocześnie, w innej równoległej nawet konwersacji, ktoś może plotkować o nas dokładnie w ten sam sposób.
I to są przykłady jedne z kilku toksycznych zachowań czy toksycznej kultury organizacyjnej, która przeniosła się po prostu do wersji onlinowej. A ponieważ jesteśmy odizolowani, mamy poczucie odosobnienia, czasami nie mamy z kim porozmawiać,to ta toksyczność może powodować większe szkody.
Jeżeli uważacie, że wasze firmy nie spełniają waszych oczekiwań właśnie odnośnie kultury organizacyjnej, która jest toksyczna – odezwijcie się. Być może znajdziemy na to rozwiązanie
Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie!
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/pFs6106IIqw
Link do podcastu https://pod.fo/e/c0188
Inspiracja https://www.cnbc.com/2020/09/24/how-toxic-office-behavior-moves-online-while-working-from-home.html
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view
iTunes
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345