Piotrek Dobra Rada, odc. 260 – 4 złe praktyki pracy zdalnej

Dzisiaj odcinek o 4 niewłaściwych praktykach, które mogą spowodować, że praca zdalna będzie słabej jakości. Jest też zapowiedź pierwszego wywiadu w dziejach Piotrka Dobrej Rady :). 

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #worstpractices

Cześć! Nazywam się Piotrek Konopka i witam was w kolejnym, 260 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat jak złe praktyki właśnie w tej pracy zdalnej mogą wam zepsuć biznes.

Po pierwsze – dostęp do danych. Bo jeżeli będziecie korzystali z niezabezpieczonego dostępu, kiedy nie będą wdrożone polityki związane z bezpieczeństwem, to to może prowadzić do poważnych zagrożeń związanych z waszym cyberbezpieczeństwem. I mówimy tutaj zarówno o backupach, mówimy o bezpieczeństwie waszych systemów informatycznych, mówimy o polityce haseł mówimy o bezpieczeństwie dostępu poprzez niezabezpieczone sieci wi-fi oraz, oczywiście mówimy o tym, że tak naprawdę najsłabszym ogniwem tych wszystkich części składowych jest człowiek. I to człowieka też trzeba przeszkolić, a nie tylko po zabezpieczać wszystkie systemy hasłami.

Drugim elementem jest brak odpowiednich rutyn i odpowiedniej struktury może powodować, że ten biznes nie będzie tak, jak byście tego chcieli. Bo pracownicy oczywiście teoretycznie wiedzą, że powinni pracować. Teoretycznie wiedzą, że powinni pracować w wydzielonym miejscu. Ale jeżeli praca nie ma porannej i popołudniowej rutyny związanej z wyjściem do pracy (mentalnym chociażby) i z powrotem z tej pracy, jeżeli pracownik nie umie przestrzegać przerw w trakcie tej pracy i pracuje na przykład (nie daj Boże) w piżamie albo pracuję w jednym miejscu, czyli używa tego samego fotela do pracy jak i to wypoczynku, to pracownicy mogą poczuć się wypaleni i zdemotywowani. Mogą rosnąć zagrożenia związane z depresją wśród tych pracowników i cały ten ich dobrostan, nad którym Wy i Wasza firma pracujecie, może po prostu trafić do piachu i nic z tego nie będzie. Tak, że warto zwrócić uwagę na kwestie związane z tą strukturą i rutynami

Po trzecie – komunikacja możesz się stać bardzo trudna, jeżeli będziesz bardzo mocno polegał na technologii i nie będziesz miał planów zapasowych. Bo oczywiście, jeżeli jesteśmy w środowisku biurowym, to jeżeli nie możemy się dodzwonić do kolegi, to możemy do niego podejść. Ale jeżeli pracujemy zdalnie i są nawet bardzo przyjazne platformy telekomunikacyjne, to czasami (jeżeli nie mamy zapasowej platformy telekomunikacyjnej, a ulegnie awarii nasza pierwotna) to cały łańcuch komunikacji może ulec zniszczeniu i powinniśmy pamiętać o tym, że ta komunikacja musi być wspierana. Musi być jakiś zapas, muszą być jakieś kanały komunikacyjne. Tak, że warto zwrócić uwagę na to, żeby nie bardzo polegać mimo wszystko na tej technologii, tylko mieć coś zapasowego

I ostatnia rzecz, związana tym razem znowu z taką strefą personalną, ze strefą osobistą – to brak tych interakcji osobistych może powodować też szkody dla biznesu. Bo ludzie umieją się komunikować ustnie, ale pamiętajmy że sama treść w przekazie komunikacyjnym to jest tylko 7%. Pozostałe 93% to są kwestie związane z intonacją głosu, i z mową ciała. A w momencie, gdy prowadzimy komunikację, gdy czasami nie widać nas na Zoomie czy innym Teamsie, to tej mowy ciała również nie widać. Czasami ta komunikacja w mailach również nie odzwierciedla niuansów. Odzwierciedla ten emocji i ten brak tych bezpośrednich kontaktów. I to może również powodować szkody dla naszego biznesu.

Tak, że to były cztery elementy które w pracy zdalnej mogą spowodować, że wasz biznes nie będzie działał tak jak trzeba.

A dzisiaj to bym zapowiedzieć już czwartkowy wywiad. Bo po raz pierwszy, w Piotrku Dobrej Radzie będę miał gościa. I nie zdradzę jeszcze, kto tym gościem będzie, ale będziemy w czwartek mówili na temat wellbeingu – czyli mówiąc po polsku dobrostanu 

Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie!

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/J7uPvRLNCaQ 

Link do podcastu https://pod.fo/e/c7eac 

SoundCloud https://soundcloud.com/piotr-konopka-286414158/piotrek-dobra-rada-odc-260-4-zle-praktyki-pracy-zdalnej 

Inspiracja https://qrius.com/how-bad-remote-working-practices-can-ruin-a-business/ 

Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view  

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Spotifyhttps://open.spotify.com/show/6bu6ZEMBKJAd2LMLr7ABKP