Po roku pracy zdalnej Gitlab opublikował kolejny raport z badania na temat tego, jak firmy sobie radzą w tym ekosystemie. Jaki jest najważniejszy wniosek? Więcej w 261 odcinku Piotrka Dobrej Rady.
A już jutro – pierwszy w historii PDR wywiad. Moim i waszym gościem będzie Tomek Chaciński z Worksmile – porozmawiamy o wellbeingu
#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #gitlab
Cześć! Nazywam się Piotrek Konopka i witam was w kolejnym, 261 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem kilka słów na temat jak, po roku tej zdalnej pracy, radzą sobie firmy w zarządzaniu tym całym ekosystemem.
Pamiętacie, jak na początku (być może niektórzy z was) rewolucji związanej z komputerami i internetem, twórcy zarówno stron internetowych, katalogów internetowych jak i na przykład systemu plików na dyskach, starali się skopiować i czasami udawało się to (po prostu) to, co widzieli na zewnątrz – czyli tak, jak w bibliotece, mieliśmy foldery, mieliśmy poszczególne katalogi poukładane alfabetycznie. Tak samo to wszystko pojawiło się na samym początku w wersji cyfrowej na komputerach. A później pojawiło się w wersji cyfrowej w internecie. Po prostu kopiowaliśmy jeden do jednego te rozwiązania, które widzieliśmy w świecie rzeczywistym.
I co się okazuje po roku pracy zdalnej? Zostało przeprowadzone badanie przez firmę Gitlab, która jest pionierem, czy jednym z pionierów właśnie pracy zdalnej w 100%. I ta firma opublikowała wyniki badania, które się nazywa Remote Work Report. I okazuje się, że wśród 4 tysięcy respondentów, którzy zostali przebadani na sześciu kontynentach, to okazuje się, że normą jest to że oni pracują zdalnie. Ale tak naprawdę ta praca wcale nie jest asynchroniczna. Po prostu pracownicy zostali dopasowani do tego, co do tej pory działało czyli do synchronicznych workflowów, do tego przepływu informacji, który powoduje, że firma działa. Korzystamy z czatów, z rozmów telefonicznych, z wideo i telekonferencji. I okazuje się, że bardzo niewiele firm korzysta z tego typu rozwiązań, które pozwalają na asynchroniczną komunikację.
Oczywiście widać po upływie roku zmiany, ponieważ pracownicy są bardzo zadowoleni z tej pracy zdalnej. Natomiast nadal widać, że biura nie do końca sobie radzą z tym, jak to robić. 80% pracowników, którzy zostali przebadani, mówi że ich firmy nie radzą sobie z tym, w jaki sposób praca zdalna powinna być wspierana. Po prostu nadal mamy istniejący i obowiązujący i działający taki biurocentryczny system, wokół którego praca jest zorganizowana. I pomimo tego, że pracownicy pracują w innej lokalizacji, to nadal korzystają po prostu w tych rozwiązań synchronicznych.
Jak to jest u was? Zastanówcie się, bo być może warto poprosić swoich pracodawców, warto uświadomić im, że łatwiej by się wam pracowało, jeżeli na przykład ta komunikacja byłaby asynchroniczna.
To był odcinek na temat tego, jak sobie firmy radzą w pracy zdalnej po upływie roku. Link do badania, jak zwykle, znajdziecie pod filmem.
Natomiast chciałbym was zaprosić na jutrzejszy odcinek. Jutro moim gościem będzie Tomek Chaciński, założyciel i prezes firmy Worksmile. Jest to firma, która pomaga pracodawcom w ogarnięciu tematu wellbeingu.
Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie!
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/rOKKzLYCuAU
Link do podcastu https://pod.fo/e/c818f
Inspiracja https://about.gitlab.com/remote-work-report/
Inspiracja https://about.gitlab.com/resources/downloads/remote-work-report-2021.pdf
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view
iTunes
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345