Piotrek Dobra Rada, odc. 42, jak działa kanwa Osterwaldera

Dzisiejszy, 42 odcinek Piotrka Dobrej Rady poświęcony jest temu, jak należy wypełniać kanwę Osterwaldera w trakcie prac nad modelem biznesowym swojej firmy. Opisuję poszczególne pola oraz pokazuję mechanikę i logikę stojącą za kanwą. Dodatkowo mówię o jednej regule, która obowiązuje w trakcie robienia kanwy.

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #bmc #businessmodelcanvas #kanwaOsterwaldera

Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam was w 42 już odcinku z tego Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Kontynuując temat z zeszłego odcinka, z 41, dzisiaj powiem kilka słów na temat tego, w jaki sposób można samodzielnie korzystać z kanwy Osterwaldera.

Kartka, na której narysujemy naszą kanwę, to jest kartka w formacie A4. Składa się z siedmiu prostokątów u góry, z dwóch na dole. Dzisiaj opowiem o tym, jak one powinny, jakie informacje one powinny zawierać.

  1. W pierwszym prostokącie mamy kluczowych partnerów. Kim są kluczowi partnerzy? Są to te firmy, instytucje na zewnątrz naszej organizacji, bez których nasza firma w ogóle nie może istnieć. Czasami zdarza się, że założyciele czy founderzy są takimi partnerami. sami dla swojej firmy.
  2. W drugim kwadracie są kluczowe aktywności, procesy i procedury. Zestaw czynności, które trzeba zrobić, żeby stworzyć produkt bądź usługę, którą sprzedajemy później klientom. 
  3. Trzecim prostokątem są zasoby. Tymi zasobami oczywiście mogą być ludzie, może być know how, może być park maszynowy.
  4. Czwartym elementem, na samym środku, jest wartość. Wartość, którą nasza firma dostarcza klientom. Im lepiej będziemy umieli opisać tą wartość, tym lepiej będziemy umieli korzystać z kanwy.
  5. Piątym prostokątem są kanały. Czyli w jaki sposób umiemy docierać do naszych klientów. 
  6. A ci klienci są opisani w szóstym z kwadratów.
  7. I ostatnim są relacje zbudowane między nami a klientami.

Czym są prostokąty na dole?

  • Po lewej stronie mamy strukturę kosztów, ponieważ partnerzy, aktywności czyli procesy procedury i zasoby, generują koszty.
  • Po prawej stronie natomiast mamy strumienie przychodów, ponieważ to wszystko, co płacą nam klienci, umiemy policzyć, skwantyfikować. I to będą nasze przychody. Nieważne czy jednorazowe czy też regularne, powtarzalne.

Jak wygląda działanie kanwy w praktyce? Partnerzy, działając zgodnie z procesami (instrukcją obsługi) i używając do tego posiadanych zasobów, tworzą wartość. Ta wartość, poprzez kanały trafia do klientów. Natomiast relacje, które budujemy z klientami (na przykład wysłanie kartki świątecznej jest procesem związanym z budowaniem relacji) to te relacje powodują, że klienci wracają do nas i znowu kupują produkt bądź usługę.

Jaka jest najważniejsza reguła, a właściwie dwie najważniejsze reguły kanwy Osterwaldera?

  1. Pierwsza jest taka, że na samym początku, oczywiście my jako founderzy, przedsiębiorcy, zarządzający, chcemy być obecni w każdym z tych elementów. W każdym z tych kwadratów powinna być nasza obecność, bo przecież my najlepiej wiemy, jak nasza firma powinna działać. otóż NIE – pierwszą podstawową zaletą czy cechą kanwy Osterwaldera jest to, że musimy się określić, w którym miejscu się znajdujemy. Ponieważ każdy element na kanwie Osterwaldera może wystąpić tylko jeden raz.
  2. A dodatkowo każdy z tych kwadratów – możecie przyjąć że to jest 8 godzin pracy. Że to jest cały etat. Jeżeli nasz czas będzie znajdował się, na przykład, w kanałach – tutaj, to znaczy, że nie możemy być partnerami dla samych siebie, dla naszej firmy ponieważ 100% naszego czasu, zaangażowania będzie związane z pozyskiwaniem klientów.

Tak, że pamiętajcie:

  • partnerzy, używając instrukcji obsługi opisanej w procesach, i zasobów, tworzą wartość, która poprzez kanały trafia do klientów. A ci klienci wracają do nas, ponieważ zbudowaliśmy z nimi trwałe relacje i kupują tą naszą wartość raz jeszcze.
  • możemy być tylko w jednym z tych kwadracików, ponieważ to jest 8 godzin czasu pracy to jest 100% naszego zaangażowania.
  • a jedną, jedyną regułą kanwy, tak naprawdę jest to, że każdy element może wystąpić tylko jeden raz

Dziękuję serdecznie. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie.

Link do odcinka na Youtube https://youtu.be/cvYOb1i8JA8 

Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Książka Alexa Osterwaldera do kupienia np tutaj https://helion.pl/ksiazki/tworzenie-modeli-biznesowych-podrecznik-wizjonera-alexander-osterwalder-yves-pigneur,twmobi.htm#format/d

Soundcloud

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Tunein

https://tunein.com/podcasts/Business–Economics-Podcasts/Piotrek-Dobra-Rada-p1324693/

Spotify

Stitcher

https://www.stitcher.com/podcast/piotrek-dobra-rada?refid=stpr