Dzisiejszy, 42 odcinek Piotrka Dobrej Rady poświęcony jest temu, jak należy wypełniać kanwę Osterwaldera w trakcie prac nad modelem biznesowym swojej firmy. Opisuję poszczególne pola oraz pokazuję mechanikę i logikę stojącą za kanwą. Dodatkowo mówię o jednej regule, która obowiązuje w trakcie robienia kanwy.
#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna #bmc #businessmodelcanvas #kanwaOsterwaldera
Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam was w 42 już odcinku z tego Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Kontynuując temat z zeszłego odcinka, z 41, dzisiaj powiem kilka słów na temat tego, w jaki sposób można samodzielnie korzystać z kanwy Osterwaldera.
Kartka, na której narysujemy naszą kanwę, to jest kartka w formacie A4. Składa się z siedmiu prostokątów u góry, z dwóch na dole. Dzisiaj opowiem o tym, jak one powinny, jakie informacje one powinny zawierać.
- W pierwszym prostokącie mamy kluczowych partnerów. Kim są kluczowi partnerzy? Są to te firmy, instytucje na zewnątrz naszej organizacji, bez których nasza firma w ogóle nie może istnieć. Czasami zdarza się, że założyciele czy founderzy są takimi partnerami. sami dla swojej firmy.
- W drugim kwadracie są kluczowe aktywności, procesy i procedury. Zestaw czynności, które trzeba zrobić, żeby stworzyć produkt bądź usługę, którą sprzedajemy później klientom.
- Trzecim prostokątem są zasoby. Tymi zasobami oczywiście mogą być ludzie, może być know how, może być park maszynowy.
- Czwartym elementem, na samym środku, jest wartość. Wartość, którą nasza firma dostarcza klientom. Im lepiej będziemy umieli opisać tą wartość, tym lepiej będziemy umieli korzystać z kanwy.
- Piątym prostokątem są kanały. Czyli w jaki sposób umiemy docierać do naszych klientów.
- A ci klienci są opisani w szóstym z kwadratów.
- I ostatnim są relacje zbudowane między nami a klientami.
Czym są prostokąty na dole?
- Po lewej stronie mamy strukturę kosztów, ponieważ partnerzy, aktywności czyli procesy procedury i zasoby, generują koszty.
- Po prawej stronie natomiast mamy strumienie przychodów, ponieważ to wszystko, co płacą nam klienci, umiemy policzyć, skwantyfikować. I to będą nasze przychody. Nieważne czy jednorazowe czy też regularne, powtarzalne.
Jak wygląda działanie kanwy w praktyce? Partnerzy, działając zgodnie z procesami (instrukcją obsługi) i używając do tego posiadanych zasobów, tworzą wartość. Ta wartość, poprzez kanały trafia do klientów. Natomiast relacje, które budujemy z klientami (na przykład wysłanie kartki świątecznej jest procesem związanym z budowaniem relacji) to te relacje powodują, że klienci wracają do nas i znowu kupują produkt bądź usługę.
Jaka jest najważniejsza reguła, a właściwie dwie najważniejsze reguły kanwy Osterwaldera?
- Pierwsza jest taka, że na samym początku, oczywiście my jako founderzy, przedsiębiorcy, zarządzający, chcemy być obecni w każdym z tych elementów. W każdym z tych kwadratów powinna być nasza obecność, bo przecież my najlepiej wiemy, jak nasza firma powinna działać. otóż NIE – pierwszą podstawową zaletą czy cechą kanwy Osterwaldera jest to, że musimy się określić, w którym miejscu się znajdujemy. Ponieważ każdy element na kanwie Osterwaldera może wystąpić tylko jeden raz.
- A dodatkowo każdy z tych kwadratów – możecie przyjąć że to jest 8 godzin pracy. Że to jest cały etat. Jeżeli nasz czas będzie znajdował się, na przykład, w kanałach – tutaj, to znaczy, że nie możemy być partnerami dla samych siebie, dla naszej firmy ponieważ 100% naszego czasu, zaangażowania będzie związane z pozyskiwaniem klientów.
Tak, że pamiętajcie:
- partnerzy, używając instrukcji obsługi opisanej w procesach, i zasobów, tworzą wartość, która poprzez kanały trafia do klientów. A ci klienci wracają do nas, ponieważ zbudowaliśmy z nimi trwałe relacje i kupują tą naszą wartość raz jeszcze.
- możemy być tylko w jednym z tych kwadracików, ponieważ to jest 8 godzin czasu pracy to jest 100% naszego zaangażowania.
- a jedną, jedyną regułą kanwy, tak naprawdę jest to, że każdy element może wystąpić tylko jeden raz
Dziękuję serdecznie. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie.
Link do odcinka na Youtube https://youtu.be/cvYOb1i8JA8
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
Książka Alexa Osterwaldera do kupienia np tutaj https://helion.pl/ksiazki/tworzenie-modeli-biznesowych-podrecznik-wizjonera-alexander-osterwalder-yves-pigneur,twmobi.htm#format/d.
Soundcloud
iTunes
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345
Tunein
https://tunein.com/podcasts/Business–Economics-Podcasts/Piotrek-Dobra-Rada-p1324693/
Spotify
Stitcher
https://www.stitcher.com/podcast/piotrek-dobra-rada?refid=stpr