Piotrek Dobra Rada, odc. 41, kanwa Osterwaldera

Dzisiejszy, 41 odcinek Piotrka Dobrej Rady poświęcony jest temu, w jaki sposób sprawdzić czy nasz pomysł na biznes jest naszym dobrym pomysłem. Wykorzystajmy do tego kanwę Osterwaldera. Dzisiejszą inspiracją jest rozmowa z wizażystką na temat tego, co można robić, gdy obecny biznes podlega mocnym ograniczeniom w związku z koronawirusem.

#wykuwam #piotrekdobrarada #remoteonly #pracazdalna

Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam was w 41 już odcinku z tego Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej dzisiaj Chciałbym powiedzieć kilka słów na temat tego w jaki sposób można podejść do wymyślenia nowego biznesu związanego z tym, że niektórzy z nas mają trudność w pracowaniu tak jak do tej pory – ponieważ, być może, ich praca wymagała stacjonarnej obecności na miejscu i kontaktu bardzo fizycznego z klientem.

W zeszłym tygodniu rozmawiałem z jedną z moich koleżanek, której branża jest bardzo mocno dotknięta przez ograniczenia związane z pandemią koronawirusa. Koleżanka pracuje jako wizażystka. Niestety, oczywiście, ograniczenia, które zostały dopiero co zdjęte, powodują, że nadal ten biznes jest w bardzo powolnym stadium rozwoju. I ona się zastanawiała nad tym, czy może zacząć pracować w trochę inny sposób, w trochę innym modelu, świadcząc troszkę inne usługi – takie, które można by było świadczyć w modelu zdalnym.

Zasugerowałem jej na samym początku, żeby bardzo mocno przeanalizowała to, co w ogóle chce robić. Ponieważ większość z nas jest specjalistami w danej dziedzinie. Ona, być może, jest idealną wizażystką i bardzo dobrze się na tym zna. Natomiast, najczęściej, nikt nigdy nas nie nauczył, jak się prowadzi firmę.

Zasugerowałem jej wykorzystanie i opracowanie kanwy Osterwaldera. Kanwa Osterwaldera jest to taki materiał przygotowany przez Alexa Osterwaldera, który można uzupełnić na kartce A4, położonej w poziomie. Który od początku do końca pokazuje, jak wygląda nasz biznes.

Po jednej stronie mamy to, co tworzy towar, usługę, daną wartość danego produktu. Po drugiej stronie mamy sposoby dotarcia do konkretnych klientów i związane z nimi przychody. 

Myślę, że to jest jeden z najprostszych modeli opisujących nasz biznes – zarówno istniejący, jak i taki, który chcielibyśmy prowadzić. Można tworzyć, dzięki kanwie Osterwaldera, scenariusze działań:

  • co będzie, jeśli zmienimy grupę docelową?
  • co będzie, jeżeli zmienimy wartości, które ten produkt dostarcza?
  • lub co się stanie, jeżeli dołożymy bądź odejmiemy zasobów, czyli na przykład ludzi lub pieniędzy?

Jest to narzędzie, które bardzo jasno, bardzo prosto pokazuje osobie, nawet z niezbyt dużym doświadczeniem biznesowym, jakie czynności należy wykonać dzisiaj, jakie czynności należy wykonać za tydzień, a jakie za pół roku – żeby dotrzeć do celu, który sobie założyliśmy właśnie w oparciu o kanwę Osterwaldera.

Myślę, że w kolejnych odcinkach w tym tygodniu opowiem więcej na temat tego narzędzia. Jak można je wykorzystywać do prowadzenia własnego biznesu, właśnie w modelu zdalnym.

Bierzcie przykład na przykład z Victorii Iwanowskiej która w ciągu dwóch dni zmieniła swój biznes z Agencja [vi:] związana z wyjazdami na biznes pod tytułem ZDZIECMI.PL,  który zajmuje się opieką dzieci, gdy rodzice pracują zdalnie.

Dziękuję serdecznie. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie.

Strona firmowa https://www.innothink.com.pl

Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka

Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl 

Victoria Iwanowska LinkedIn https://www.linkedin.com/in/victoria-iwanowska/ 

Zdziećmi.pl https://zdziecmi.pl 

Agencja [vi:] https://www.agencjavi.pl/vi 

Soundcloud

iTunes

https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345

Tunein

https://tunein.com/podcasts/Business–Economics-Podcasts/Piotrek-Dobra-Rada-p1324693/

Spotify

Stitcher

https://www.stitcher.com/podcast/piotrek-dobra-rada?refid=stpr