Zarządzanie zdalnym zespołem na poziomie cyferek jest tak efektywne, jak cele, które ustawiasz zespołowi. Jak wdrożyć system zarządzania zdalną pracą z wykorzystanie KPI? Dzisiaj, w 196 odcinku Piotrka Dobrej Rady, opowiadam o tym, dlaczego warto użyć KPI. Wskazuję też 5 elementów na które warto zwrócić uwagę w trakcie wdrożenia i wymieniam 6 błędów, których należy unikać.
#wykuwam#piotrekdobrarada#remoteonly#pracazdalna #KPI
Cześć. Nazywam się Piotrek Konopka i witam Was w kolejnym, 196 już odcinku z cyklu Piotrek Dobra Rada mówi o pracy zdalnej. Dzisiaj powiem o pięciu elementach, które pozwolą wam sprawnie wdrożyć KPI czyli kejpiaje czyli ustalenie celów do zarządzania pracą zdalną.
Przede wszystkim dlaczego warto włączyć KPI do tego zarządzania? Ponieważ zarządzanie zdalnym zespołem na poziomie cyferek jest tak efektywne, jak cele, które ustawiasz zespołowi. Obiektywność, jasność, planowanie długofalowe – po to właśnie KPI są.
Zalety wdrożenia KPI to:
- przede wszystkim masz takie jasno określone cele i oczekiwania względem zespołu
- masz poprawioną komunikację i koordynację pracowników w swoich zespołach, w swojej firmie
- pojawia się wyższa motywacja, produktywność oraz odpowiedzialność pracowników
- są ograniczone nieporozumienia czy margines błędu, który pracownicy mogą popełnić
- Jak również masz punkt odniesienia do przeszłości, jeżeli w przyszłości będziesz analizował KPI, jak również będziesz miał materiał do tego, żebyś mógł poprawiać wskaźniki – te, na których zależy twojej firmie
I teraz – jak to zrobić po kolei.
- Po pierwsze należy wdrożyć scentralizowana platformą.
Wdrożyć system i wyszkolić z niego pracowników, bo bez tego wyszkolenia żadne wdrożenie nie działa. A bez tego systemu, bez scentralizowanej platformy, mierzenie KPI jest praktycznie niemożliwe. Masz do wyboru kilka systemów takich jak na przykład:
- Asana,
- Trello
- Jira
Każdy z tych systemów ma trochę inne podejście do zarządzania pracę zdalną. musisz po prostu znaleźć takie środowisko, w którym będziesz czuł się swobodnie.
- Po drugie – pamiętaj o tym, że cele powinny być określone na przykład w metodologii czy w metodyce SMART
Wybór sposobu definiowania celów określi to, w jaki sposób potem należy je mierzyć. Najpopularniejszym systemem jest oczywiście SMART, czyli:
- Specific,
- Measurable,
- Attainable,
- Results-oriented
- i Time-based
Po prostu te cele muszą być zdefiniowane w taki sposób, jak powiedziałem wcześniej.
I ten dobry model jest właściwie niezależnie od tego, jak duża jest twoja firma – zwłaszcza, jeżeli jesteś na początku wdrożenia KPI. Użycie zaś SMARTa pozwoli na jasne zdefiniowanie tych KPI jak i na monitoring postępu prac, tak aby dowieźć terminy w określonym czasie.
Jeżeli wdrożysz te KPI i wdrożysz SMARTa na platformie do pracy zdalnej, masz po prostu podstawę do zarządzania.
- Po trzecie – powinieneś określić kamienie milowe i cele na poziomie całej firmy
Równocześnie jasno powinieneś zrobić rozróżnienie między kamieniami milowymi w twojej strategii KPI. Powinieneś podzielić te cele na mikro i makro, tak aby łatwo można było je mierzyć. I pamiętaj, że:
- makro cele powinny dotyczyć cały twojej firmy, mieć horyzont bardziej długoterminowy i to powinno być rozliczone w okresach na przykład kwartalnych półrocznych bądź rocznych
- natomiast mikro cele powinny dotyczyć poszczególnych ludzi bądź poszczególnych działów i to tam osiąganie tych mokro celów powinno automatycznie a niekiedy ręcznie przekładać się na realizację i monitoring postępów w realizacji makro celów dla całej firmy
- Jako czwarty krok – pamiętaj o tym, że należy zaplanować wystandaryzowane zdalne spotkania na temat właśnie tego jak wam idzie realizacja celów
I to niezależnie od skali firmy – takie spotkania KPI powinny być regularne. Będziesz mógł dokonywać przeglądu pracowników i poszczególnych działów w odniesieniu do rezultatów tego, jak sobie te elementy twojej firmowy układanki radzą.
Natomiast pracownicy powinni mieć również taką swobodę w opiniowaniu celów Doceń ten ich wkład. Doceń to, że chcą się do tego przełożyć.
Cele można również modyfikować. To nie jest coś, co jest dane raz na zawsze.
- I po piąte – oceniaj to, w jaki sposób KPI zostało wdrożone na bazie zrealizowanej pracy.
Dobrym sposobem na ocenę tego, czy KPI wspierają biznes, właśnie jest ocena jakości tej pracy. Jeżeli KPI powodują, że pracownicy pracują lepiej – to znaczy, że zrobiłeś dobry ruch. Jeżeli natomiast KPI powodują, że pracownikom pracuje się ciężej – trzeba coś zrobić.
Ich rolą jest wspieranie wszystkich pracowników jak i ciebie i całej twojej firmy a nie dyktowanie tego, jak należy pracować
Jeszcze kilka słów o błędach. To, jakie błędy masz potencjalne do uniknięcia to przede wszystkim:
- stworzysz KPI i nie będziesz ich używał
- po drugie słabo zakomunikujesz to do pracowników
- po trzecie – trzecie błędem, którego warto unikać jest słabe powiązanie KPI poszczególnych pracowników z celami biznesowymi firmy
- czwartym błędem to jest micromanagement, mikrozarządzanie, czyli chęć monitorowania zbyt wielu zbyt małych, malutkich procesów
- Piątym błędem to jest brak scentralizowanej platformy
- i szóstym to jest ślepe używane KPI bez miejsca na kreatywność, innowacyjność czy poprawki tych mierników.
Tak, że dzisiaj to było o KPI – o tym, jak, po co w ogóle je wdrożyć i jak można je wdrożyć
Dzięki serdeczne. Do zobaczenia i usłyszenia jutro. Na razie!
Mój mail piotr.konopka@innothink.com.pl
Mój LinkedIn https://linkedin.com/in/konopka
Link do odcinka na YouTube https://youtu.be/-yPW7Ef94s0
Link do podcastu https://pod.fo/e/b32bf
SoundCloud
Moja strona internetowa https://piotr-konopka.pl
Strona firmowa https://www.innothink.com.pl
Moje podcasty https://podfollow.com/piotrek-dobra-rada/view
iTunes
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/piotrek-dobra-rada/id1513135345